La Intersindical ens reorganitzem territorialment

El Consell Nacional del Sindicat reunit aquest dissabte 20 de gener a Igualada, ha donat llum verda a la nova estructura territorial. Aquest document ha estat fruït d’un procés intern de debat.

L’any 2018 ens marcàvem com a objectiu organitzar el Sindicat a nivell territorial, impulsant unions territorials allà on fos possible.

La Ponència “Recuperar la iniciativa per conquerir tots els drets” aprovada al 7è Congrés Nacional (2022) indica les línies d’anàlisi i d’actuació en referència a les unions territorials i la necessitat de dotar-les d’un Reglament de funcionament, per la qual cosa, creiem que ara és el moment per adequar la configuració territorial a la realitat actual.

La Unió Territorial és l’estructura bàsica d’organització territorial del Sindicat on hi participen l’afiliació i les seccions sindicals d’aquell territori. Les seves funcions bàsiques són difondre l’activitat del Sindicat al territori, donar a conèixer la Intersindical al màxim de centres de treball i donar suport al conjunt de les persones afiliades com a les seccions sindicals i a les federacions en temes d’acció sindical. Tanmateix,  les unions territorials estan cridades a ser un agent social cohesionador i referent en els àmbits de la llengua, feminista i LGBTIQ+ a tot el conjunt del País.

Tal indiquen els Estatuts, el Sindicat es planteja a llarg termini organitzar-se territorialment en estructures intercomarcals, comarcals i/o locals. Això passa per assolir un creixement significatiu de l’afiliació al conjunt del País i, per extensió a les unions territorials de forma descentralitzada. En el moment actual es considera que el Sindicat s’ha d’organitzar en estructures intercomarcals perquè no es té la suficient capacitat tècnica i humana per fer una divisió territorial a una escala inferior, amb alguna excepció. Per aquest motiu, en el moment actual, s’ha decidit organitzar territorialment el Sindicat amb les següents Unions Territorials:

1. Barcelonès – Baix Llobregat (comarques del Baix Llobregat i El Barcelonès)
  2. Vallès – Maresme (comarques del Vallès Occidental, El Vallès Oriental i El Maresme)
  3. Alt Pirineu i l’Aran (comarques de L’Aran, La Ribagorça, El Pallars Jussà, El Pallars Sobirà, L’Alt Urgell i La Cerdanya)
  4. Comarques del Camp de Tarragona (comarques del Priorat, El Baix Camp, L’Alt Camp, El Tarragonès i La Conca de Barberà)
  5. Comarques Centrals (comarques del Solsonès, El Berguedà, Osona, El Bages, El Moianès i El Lluçanès)
  6. Comarques Gironines (comarques del Ripollès, La Garrotxa, L’Alt Empordà, El Pla de l’Estany, El Gironès, El Baix Empordà i La Selva)
  7. Ponent (comarques del Baix Cinca, La Llitera, La Noguera, El Segrià, El Pla d’Urgell, L’Urgell, La Segarra i Les Garrigues)
  8. Terres de l’Ebre (comarques de La Terra Alta, El Matarranya, La Ribera d’Ebre, El Baix Ebre i El Montsià)
  9. L’Anoia
  10. Penedès – Garraf (comarques de L’Alt Penedès, El Garraf i El Baix Penedès)

El Reglament contempla també la creació d’estructures territorials, en un futur, a la Catalunya Nord, a les Illes Balears i al País Valencià.

El Reglament inclou els procediments de constitució de les unions territorials, les configuracions dels secretariats territorials, la periodicitat de les assemblees territorials d’afiliació, etc.

En conclusió, el Reglament de Funcionament de les Unions Territorials del qual s’ha donat compte al Consell Nacional respon a les necessitats del context i es presenta com un document viu amb vocació d’adaptar-se a la realitat de cada moment de l’espai territorial del nostre Sindicat, que s’anirà completant a mesura que la realitat de l’afiliació i la gestió del creixement ho permetin.

En els propers mesos se celebraran les assemblees de constitució de les unions territorials que actualment no estan actives.

Per a qualsevol dubte us podeu dirigir a la Secretaria Nacional de Coordinació Territorial: unions.territorials@laintersindical.cat