Valoració de l’acord d’investidura del PSOE i el PNB en matèria laboral

La Intersindical volem fer una valoració de l’acord que ha arribat el PSOE i el PNB en referència a la negociació col·lectiva de les comunitats autònomes, entre les quals Catalunya i el conjunt dels Països Catalans sota administració espanyola.

En primer lloc, celebrem la decisió de concedir major importància als convenis col·lectius negociats a nivell autonòmic. Aquesta mesura pot representar un avenç significatiu cap a la consideració de les realitats laborals específiques de Catalunya, i el conjunts dels Països Catalans, i permetre adaptar millor les condicions laborals a les necessitats del conjunt dela classe treballadora.

En paral·lel, la Generalitat mimetitza el sistema de negociació col·lectiva institucionalitzada de l’Estat que va establir la llei catalana del diàleg social del 2020, que blinda els grans sindicats i patronals com a interlocutors privilegiats de l’administració, també en l’àmbit català, i sobretot en garanteix uns recursos econòmics discrecionals superiors als que els pertocaria en funció de la representativitat -ja de per si elevada-. Emular en el context català la fórmula de funcionar estatal de pactisme social és especialment ridícul i evidencia encara més les dependències econòmiques que genera i fomenta. La prevalença dels convenis catalans encara dóna més sentit al nostre paper de sindicat nacional i de classe amb un model de confrontació que superi definitivament el sistema de concertació social – sorgit amb el règim del 78 i que ha “blindat” CCOO i UGT durant més de 40 anys- i no ha fet més que afeblir el sindicalisme i els drets sociolaborals.

Amb tot, som conscients que els canvis legislatius han de ser gestionats amb cura perquè no es perdin drets que ja estan consolidats. A Catalunya tenim l’oportunitat d’aprendre dels nostres companys bascos i gallecs i d’organitzacions com ELA, LAB i la CIG, que han demostrat reiteradament la força que els sindicats poden exercir quan hi ha un alt grau d’afiliació i participació. Els seus èxits són un model per a La Intersindical i el seu esforç per defensar els drets de la classe treballadora del país i per consolidar un sistema sindical propi i no subaltern.

És per això que fem una crida a tots els treballadors i treballadores de Catalunya a afiliar-se a La Intersindical. Amb l’afiliació i suport del conjunt de la classe treballadora del país, serem més forts a l’hora de negociar, no només per adaptar la legislació laboral a les nostres necessitats, sinó també per a construir unes relacions socials i laborals més justes i equitatives.

Ara més que mai és el moment de la presa de consciència i l’acció col·lectiva, perquè el nostre compromís amb la nostra terra i la classe a que pertanyem és el que ens ha de guiar per avançar en els nostres drets nacionals i socials.

N’estem convençuts que la independència és l’oportunitat de garantir un marc laboral que faci avançar en drets a la classe treballadora del nostre país.