Els treballadors de les centrals catalanes en lluita pel futur dels seus llocs de treball

El dia 20/10/2023 estava previst l’inici de la 28 recàrrega de combustible del grup II de la central nuclear d’Ascó. Les aturades de les plantes per a recàrrega suposen la incorporació d’un miler de treballadors addicionals, i un programa d’activitats mil·limetrat que obliga els treballadors a modificar horaris, fer hores extres i fer un esforç important per escurçar el temps d’indisponibilitat de la central.

Una setmana més tard, encara no han començat amb normalitat les feines previstes, el motiu és la lluita dels treballadors, que hem decidit deixar de fer hores extres, i renunciar a treballar en caps de setmana.

Fa un any que es va constituir la comissió negociadora del V Conveni de l’Associació Nuclear Ascó-Vandellós (ANAV), empresa que explota les centrals nuclears. La representació social va presentar una plataforma negociadora que constava de més de 20 punts, encara que estaven tots supeditats a la negociació d’un de sol: La reglamentació i millora de l’article 9 de l’actual conveni que garanteix la feina dels treballadors fins al tancament de les nuclears. L’objectiu és que el gruix de treballadors que es quedin sense feina el 2035 puguin continuar amb el desmantellament de les instal·lacions i acabar així la seva vida laboral evitant processos traumàtics d’acomiadaments. Aquesta és una preocupació creixent entre la plantilla de l’empresa que veu amb malestar un escenari incert.

L’any 2020 l’empresa es va comprometre a crear una comissió per a l’anàlisi dels escenaris futurs de tancament dels grups nuclears, i com afrontar els excedents de la plantilla a mesura que es va complint les dates establertes en el PNIEC. Dues pròrrogues del conveni van estar condicionades al desenvolupament d’aquesta comissió que no va arribar mai. Tres anys després, no tan sols no s’ha avançat en aquest punt, sinó que l’empresa fent una interpretació qüestionable de la llei entén que la plantilla a 01/01/2024 es queda sense conveni col·lectiu perquè no aplica la ultraactivitat.

Els treballadors d’ANAV estan convocats a diverses jornades informatives els dies 28 i 29 d’octubre per a fer visible el seu descontentament amb la situació i empènyer a l’empresa a trobar una solució pactada que doni resposta a les demandes del col·lectiu.