Normativa de referència
1. Concepte
2. Característiques
3. Legitimació
4. Parts que intervenen en el procés
5. Òrgan competent
6. Tramitació
7. Conciliació prèvia
8. Demanda
9. Judici
10. Sentència
11. Recursos
12. Altres mitjans de resolució de conflictes
12.1. Conciliació
12.2. Mediació
12.3. Arbitratge
13. Efectes dels procediments sobre el dret de vaga
Normativa de referència
Arts. 17 al 25 del R.D.17/77, Arts. 28.2 i 37.2 de la Constitució, Sta. T.C. 8 IV 81, Art. 83 i Disp. Adic. 13ª del R.D.LG. 2/95, Resol. 29 I 96, Resol. I VIII 96, O.M. 26 XII 96
.
El capítol VIII de la L.R.J.S. regula els conflictes col•lectius, als articles compresos entre el 153 i el 162, així com el 138.4 (en relació amb el 41.4 de l’E.T.) i el 191.2.f.
Es tramiten a través del present procés les demandes que afecten a interessos generals d’un grup genèric de treballadors o a un col•lectiu genèric susceptible de determinació individual i que versen sobre l’aplicació i interpretació d’una norma estatal o conveni col•lectiu, sigui quina sigui l’eficàcia, pactes o acords d’empresa, o d’una decisió empresarial de caràcter col•lectiu.
Incloses les que regulen l’apartat 2 de l’article 40 -mobilitat geogràfica- l’apartat 2 de l’article 47 de l’Estatut dels Treballadors -suspensions i reduccions de jornada que afectin a un nombre de treballadors igual o superior als llindars previstos per a l’acomiadament col•lectiu, o d’una pràctica d’empresa i dels acords d’interès professional dels treballadors autònoms econòmicament dependents, així com la impugnació directa dels convenis o pactes col•lectius no compresos a l’article 163 de la Llei Reguladora de la Jurisdicció Social.
Les decisions empresarials d’acomiadaments col•lectius s’han de tramitar conforme al que hi ha previst a l’article124 d’aquesta Llei.
Això vol dir que sempre que s’intenti promoure un conflicte col•lectiu, ha d’existir discrepància entre les parts respecte de l’aplicació o interpretació de la norma que s’entén vulnerada per l’empresa i que no sempre que una reclamació afecti a un grup de treballadors s’ha de plantejar un conflicte col•lectiu.
Cal que sempre l’objecte del conflicte sigui sobre interpretació o aplicació de norma o de decisió política d’empresa.
Un conflicte que afecta a un grup de treballadors però no tracti sobre interpretació o aplicació de norma, és un conflicte plural, i es tramet per via ordinària.
Així mateix significa que el treballador ha d’estar afectat, no individualment sinó com a part d’un conjunt i que l’interès del litigi ha de ser general, abstracte i indivisible.
El conflicte col•lectiu és un procediment especial, que té les següents característiques:
• Celeritat. Té caràcter urgent i la preferència absoluta sobre els altres assumptes -excepte els de tutela de llibertat sindical i altres drets fonamentals- per tractar-se precisament de la concentració de molts interessos individuals a la demanda.
• Economia processal. Amb la finalitat d’obtenir la tutela judicial sense endarreriments ni dilacions indegudes.
Estan legitimats per a promoure processos sobre conflictes col•lectius:
En tot cas, els sindicats més representatius, conforme els articles 6 i 7 de la L.O.L.S; les associacions empresarials representatives en els termes de l’article 87 de l’E.T. , i els òrgans de representació legal o sindical poden personar-se com a parts en el procés, encara que no l’hagin promogut, sempre que l’àmbit d’actuació es correspongui o sigui més ampli que el del conflicte. Art. 155 de la L.R.J.S.
Per regla general, el procés de conflicte col•lectiu requereix la celebració d’Acte de Conciliació previ a la via judicial, que s’ha de celebrar, segons l’àmbit d’aquest davant del Departament de Treball o TLC- àmbit inferior a la Comunitat Autònoma. O davant la Direcció de Treball a Madrid - si és d’àmbit superior a la Comunitat Autònoma.
Una vegada s’hagi celebrat l’Acte de Conciliació, si aquest finalitza sense entesa, hi ha la possibilitat que sigui la pròpia autoritat laboral la que remeti les actuacions, amb l’informe a l’òrgan judicial oportú, per a que es substanciï el procediment iniciat.
Article 158 de la L.R.J.S. (Aquesta fórmula encara que és vàlida, s’utilitza molt poc).
Si l’Acte de Conciliació finalitza amb entesa, el que s’ha acordat té la mateixa eficàcia que el conveni col•lectiu estatutari, si és el cas extra estatutari ( segons ostentin la legitimació necessària i segons la forma d’adopció de l’acord). Art. 156.2 de la L.R.J.S.
Quan es tracti de conflictes col•lectius davant l’Administració, estan exempts de conciliació prèvia, pel que es pot plantejar la demanda directament davant l’òrgan corresponent.
Ara bé hi ha una Sentència del T.S.J.P.V que ordena la interposició de Reclamació Prèvia davant l’Autoritat Laboral competent, per a evitar qualsevol tipus de nul•litat d’actuacions, seria convenient plantejar simultàniament a la presentació de la demanda, l’oportuna reclamació prèvia.
Suposa el final del contracte de treball i poden ser moltes les causes, voluntàries o no. Ha de complir, de vegades, alguns requisits que afectin tant a l’empresari com al propi treballador.
El judici s’ha de celebrar en el termini de 5 dies des de l’admissió a tràmit de la demanda. La interposició de la demanda de conflicte col•lectiu, interromp la tramitació de les reclamacions individuals que amb el mateix objecte s’haguessin interposat, fins que la Sentència sigui ferma.
• S’ha de dictar en un termini de 3 dies.
• S’ha de notificar a l’Autoritat Laboral quan hagi estat incoat per aquesta.
• De ser estimatòria d’una pretensió de condemna susceptible d’execució individual, ha de contenir, si és el cas, la concreció de les dades, característiques i requisits precisos per a una posterior individualització dels afectats per l’objecte del conflicte i beneficiats per la condemna i especificar la repercussió directa sobre aquests del pronunciament dictat. També ha de contenir, si és el cas, la declaració que la condemna ha de produir efectes processals no limitats a qui hagi estat part en el procés corresponent.
• La sentència és executiva des del moment que es dicta, no obstant el recurs que contra aquesta pugui interposar-se.
• La sentència ferma produeix efectes de cosa jutjada sobre els processos individuals pendents de resolució o que pugui plantejar-se, que versin sobre idèntic objecte o en relació de directa connexió amb aquell, tant en l’ordre social com en el contenciós-administratiu, que quedaran en suspens durant la tramitació del conflicte col•lectiu. La suspensió s’ha d’acordar encara que hagi recaigut sentència d’instància estès pendent el recurs de suplicació i cassació, vinculant al tribunal corresponent la sentència ferma recaiguda en el procés de conflicte col•lectiu, fins i tot si en el recurs de cassació unificadora no s’hagués invocat aquella com a sentència contradictòria.
• La iniciació del procés de conflicte col•lectiu interromp la prescripció de les accions individuals en igual relació amb l’objecte del conflicte referit.
Quan provingui de la Sala del Social del Tribunal Superior de Justícia o de l’Audiència Nacional, cap un Recurs de Cassació Ordinari davant del Tribunal Suprem. (art. 205 LRJS).
12.- Altres mitjans de resolució de conflictes
12.1.- Conciliació
Ens remetem al plantejament ja efectuat.
12.2.- Mediació
La mediació suposa la solució dels conflictes davant un òrgan designat per les parts que ha de formular una proposta o recomanació amb valor decisori per a les parts.
This website was created with Mobirise