Els treballadors de Girona+Neta alerten de la precarietat creixent i de la falta de recursos davant la inacció del govern municipal de la ciutat

El personal de la plantilla de Girona+Neta, servei encarregat de la neteja viària, la recollida de residus i gestió de deixalles, alerta que després del canvi de contracte viscut el setembre del 2022 s’ha iniciat un procés de precarització que està afectant el servei i que posa en risc el benestar de la plantilla. La majoria del Comitè d’Empresa en nom de La Intersindical (3 delegats) i CCOO (3 delegats), alerten que cap canvi promès pel nou govern municipal arriba i tot continua igual. L’externalització del servei efectuada ara fa dos anys ha perjudicat greument a tota la plantilla de Girona+Neta i ha permès a l’empresa operadora, composta per FCC i Rubau (UTE Sanejament Girona), pugui actuar  d’amagat de tots els treballadors de forma unilateral sense escoltar la plantilla ni vetllar per la millora de les condicions laborals d’aquesta.

Recentment, un estudi psicosocial fet a la plantilla de Girona+Neta reflexa que el 80% de la plantilla està en contra de “les males formes” d’actuar dels càrrecs intermedis, qui són els encarregats de gestionar la consecució dels serveis i els recursos humans de l’empresa. Els mateixos treballadors expliquen que es troben immersos en una situació en què “no se’ns proveeix de la formació adequada, on patim accidents laborals greus provocant baixes de companys per malalties psicològiques a causa de la manca de previsió en la contractació i de constant presència de personal eventual insuficientment “format”. Segons denuncien, en alguns casos s’han arribat a produir contractacions en frau de llei, una situació laboral molt greu que també han fet saber internament i que ara es veuen amb l’obligació d’explicar després de no trobar solucions al respecte.

 

El parany de la precarització dels fixos discontinus i les jornades parcials

Una de les qüestions que critiquen amb més contundència arran de la privatització de l’empresa, és l’augment de plantilla contractada amb contractes de “fixos discontinus”, una contractació que consideren “un parany” i una “precarització de fons, dels treballadors”, generant inestabilitat i dificultats de conciliació de vida familiar de la plantilla. El personal considera que per tal de garantir una feina digna i un servei de qualitat, les jornades han de ser al 100% i amb contractacions completes, amb totes les garanties que permetin desenvolupar una vida en condicions.

Aquest personal recentment incorporat que ve de l’SMO (Servei Municipal d’Ocupació) amb necessitats, de vegades extremes, entraran, expliquen, en una roda molt perillosa pels nous sistemes de contractació que estan intentant implantar a Girona+Neta; fixos discontinus i jornades parcials. Per això, es pregunten obertament: Qui pot viure en aquestes condicions i qui pot fer i donar un bon servei a Girona, en aquestes condicions? “Demanem solucions i que els treballadors i treballadores tinguin unes condicions dignes”, diuen.

 

Una plantilla insuficient per una ciutat com Girona.

Els serveis de nova creació com el porta a porta del barri de Montjuïc i Fontejau, evidencien la manca de previsió de personal i de recursos per poder dur a terme tasques de qualitat. Un fet que consideren que “sembla no preocupar a l’empresa”. Relaten que, “mentre se li exigeix al ciutadà que separi adequadament la brossa, els treballadors i treballadores, en moltes ocasions, hem de recollir les fraccions que no toquen, principalment a les zones comercials com ara el Barri Vell o l’Eixample. Uns fets greus dels quals l’empresa i l’Ajuntament en són plenament conscients”.

El personal de l’empresa lamenta que el nou equip de govern municipal que va agafar les regnes de la ciutat el maig del 2023, en el qual l’alcalde Lluc Salellas es va comprometre amb aquestes paraules; “accelerar la solució a les situacions que porten temps encallades”, no estigui traslladant amb fets les bones paraules inicials.

Quedi clar que actualment, encara que el servei s’hagi externalitzat, l’ajuntament és corresponsable del servei de neteja a la ciutat de Girona. Per això llancen les següents preguntes: On queda els drets laborals de les persones treballadores de Girona+Neta? L’excusa de l’externalització serveix per ignorar-nos? On són els 164 milions d’inversió promesos per adaptar els recursos com ara els vehicles i contractes dignes?

El comitè d’empresa, qui en tot moment ha estat proposant solucions per millorar els serveis i que la plantilla no pateixi aquests canvis que són molt pertorbadors per poder conciliar la vida familiar, alerta que “una plantilla maltractada en estrès continuat acabarà sent l’espurna de foc. Ara mateix tenim un servei que no s’està duent a terme, en les condicions adequades a la ciutat de Girona. Això no pot continuar igual amb l’Ajuntament mirant-s’ho de perfil.

Canviar-ho tot, perquè no canviï res.