35h: repartir la feina entre més gent

Darrerament es parla de la reforma del sistema de pensions (el Govern espanyol proposa elevar els anys de cotització, entre altres ocurrències), d’un sistema per fiscalitzar la feina que fem els funcionaris, es parla de la inflació que ronda les dues xifres i uns augments salarials que queden molt lluny d’aquestes dues xifres, cosa que acaba comportant una disminució de la nostra capacitat adquisitiva… en definitiva un empobriment sistemàtic del poder adquisitiu dels treballadors públics i del conjunt dels treballadors.

Tornant de l’estiu el Govern espanyol va proposar als sindicats del règim el restabliment de les 35h per al personal de l’Administració General de l’Estat. Lluny de ser una mesura pensada per repartir millor la feina i oferir més temps lliure als treballadors públics, aquesta mesura es va convertir en una contrapartida per no haver d’apujar els salaris d’acord amb la inflació desbocada. Lluny de discutir pujades salarials que s’aproximessin a l’augment del cost de la vida, el Govern central va oferir aquesta mesura (que ell mateix havia retallat el 2012) per mirar tancar boques.

● Celebrem que els treballadors públics de l’Estat puguin recuperar aquesta mesura a la vegada que lamentem i condemnem que les nostres condicions laborals hagin de passar permanentment pel sedàs de Madrid. És inconcebible que a aquestes alçades qüestions fonamentals com l’escurçament de la jornada laboral depengui de la bona voluntat del Govern central de torn.

La mateixa administració, per boca de la Ministra de Treball, està en disposició de subvencionar proves pilot sobre la reducció de la setmana laboral a 4 dies. Al País Valencià, la Conselleria de Treball i el Servei Valencià d’Ocupació han finançat projectes reeixits entre el sector privat de reducció de la setmana laboral. Diferents governs de diferents estats, com ara el de Nova Zelanda, també han anunciat mesures en aquest sentit. I per què la Generalitat de Catalunya no pot reduir 2,5h setmanals la jornada laboral, passant de les 37,5h actuals a les 35h?

La Intersindical ens vam manifestar davant de la seu de Funció Pública al Districte Administratiu el passat desembre a favor de les 35h, entre altres qüestions. Entenem que aquesta demanda va en el sentit d’afavorir una major conciliació entre la vida laboral i la familiar i a favor també d’un major repartiment del treball. Són dos vectors clau en la nostra lluita per millorar les condicions de vida dels treballadors i treballadores del nostres país.