Comunicat en defensa de la llengua catalana a l’escola

Des que La Intersindical vam presentar-nos per primer cop a les eleccions sindicals del personal docent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, hem emprès una tasca permanent en defensa de la llengua catalana a l’escola:

• Hem realitzat sessions de formació interna i multitud de xerrades pel país sobre la situació actual i com la futura sentència del TC pot afectar el nostre model de conjunció lingüística.
  • El 16 de novembre del 2021 vam activar la nostra bústia de queixes lingüístiques anònimes, que ja ha gestionat desenes de casos amb èxit. Així mateix, hem posat sobre la taula la necessitat que s’activi la inspecció educativa i que es millori la formació sociolingüística del professorat per tal que la vehicularitat del català pugui ser real.
  • Hem col·laborant amb la Federació d’Organitzacions per la Llengua Catalana, Som Escola i la Plataforma per la Llengua. També vam constituir la plataforma “Pública i en català”, en defensa de la llengua i l’escola pública.
  • -Vam impulsar la vaga del 23 de març de 2021 contra la sentència del TSJC que imposa un mínim del 25% de castellà a les aules. Ens vam manifestar a favor de la vehicularitat del català alhora que vam garantir que la defensa de la immersió constés a la plataforma reivindicativa del conjunt de les forces sindicals durant les mobilitzacions històriques del curs passat.
  • Ens hem reunit diverses vegades amb representants del Departament d’Educació (directors generals, subdirecció general d’inspecció educativa, etc.) per a fer-los saber la nostra posició sobre la situació de la llengua, i els hem instat a ser més proactius.

La nostra decisió de comparèixer avui davant les portes dels Serveis Centrals del Departament d’Educació respon a una trajectòria de lluita a favor dels drets lingüístics que hem sostingut incansablement durant aquests quatre anys. Per això, venim a fer balanç de la situació de la llengua catalana als centres educatius del país, a avaluar la resposta del Govern de la Generalitat a la situació crítica a la qual s’enfronta el futur del català i, finalment, a fer una crida al conjunt de la Comunitat Educativa perquè s’organitzi en defensa de la llengua catalana a l’escola.

En conseqüència, manifestem que:

1. Tot i que la immersió lingüística és un dels consensos de país més valuosos als quals s’ha arribat mai, la situació de la llengua catalana és alarmant, tal com ho demostren les dades sobre la davallada del seu ús social. Això es deu, en gran part, al fet que la immersió no s’ha aplicat mai de manera efectiva i generalitzada, especialment a secundària i a la Formació Professional. Ben al contrari: els diferents governs no han fet més que recular davant la pressió de grupuscles extremistes i s’han mostrat incapaços d’establir cap mecanisme que garantís que la llengua catalana fos vehicular a tots els nivells educatius.
  2. A aquest fet, s’hi suma l’ofensiva espanyolista que fa anys que pateix la llengua catalana arreu dels Països Catalans. En aquest sentit, la sentència del TSJC que imposa un mínim del 25% de castellà a les aules s’afegeix a una estratègia de l’Estat espanyol i de les organitzacions catalanòfobes que busca fer desaparèixer la nostra llengua, amb l’objectiu últim d’assimilar-nos
  3. Cada vegada són més els docents que es troben indefensos i fins i tot assenyalats a l’hora de voler fer un ús normal del català als centres educatius, tal com és la seva obligació legal. La vehicularitat del català no pot ser un acte de voluntarisme ni de militància per part dels professionals, sinó que ha de ser un dret garantit per al conjunt de la Comunitat E Aprofitem aquest punt per solidaritzar-nos amb la professora de la Salle de Palma de Mallorca i el professorat de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca, entre tants altres casos de persecució espanyolista. No esteu sols!
  4. Amb la voluntat de ser proactius i constructius, vam fer públic un comunicat on exposàvem les diferents propostes que vam fer arribar al Departament d’Educació. Eren, en resum, les següents:
      • Revisió i publicació dels projectes lingüístics de centre.
      • Activació de la inspecció educativa per garantir els drets lingüístics.
      • Garantir que les activitats extraescolars són en llengua catalana.
      • Assegurar l’extensió i la implementació del Pla d’impuls a la llengua catalana.
      • Augmentar la dotació d’assessors LIC (Llengua, interculturalitat i cohesió).
      • Delimitar les funcions i les competències dels coordinadors LIC dels centres, així com dotar-los de més hores.
      • Elaborar i oferir, per part dels Centres de Recursos Pedagògics, materials audiovisuals en llengua catalana connectats amb el currículum.
  1. En aquesta línia, vam valorar positivament el pla conegut com “El català, llengua de país” que presentar el Govern de la Generalitat el passat 29 de novembre, en què es recull un conjunt de 100 accions transversals de política lingüística. Tot i així, la mancança fonamental d’aquest pla és la mateixa que ha provocat la fallida del model d’immersió lingüística: l’absència de mecanismes que n’assegurin l’efectivitat, com ho seria l’activació de la Inspecció Educativa.

Per tot el que hem exposat, La Intersindical Educació reclamem al Departament d’Educació que asseguri el compliment de la normativa lingüística als centres educatius del nostre país i que garanteixi els drets lingüístics dels estudiants, famílies i treballadors de l’educació. Per últim, fem una crida al conjunt de la Comunitat Educativa perquè s’organitzi i faci pinya en defensa de la llengua catalana a l’escola, ja que només la fermesa i la mobilització social podran empènyer les nostres institucions a garantir que puguem viure plenament en català, tot plantant cara a l’ofensiva lingüicida.

L’escola, ara i sempre en català!

Lluitem pels drets laborals, la llengua catalana i la independència!

21 de desembre de 2022

La Intersindical Educació