L’empresa pren partit a les eleccions sindicals

A la pujada, acordada per AEB i dos dels tres sindicats signants del XXIV conveni, del 4,5% per a 2023 (+3,25% del pactat el 2021), ara l’empresa manifesta que garantirà que arribi a tothom una pujada mínima de 600 €.

Analitzem que vol dir això…

Aquesta actuació mitiga la pèrdua de poder adquisitiu que hem patit des de la vigència del conveni, però força lleugerament.

Per exemple, un empleat de Nivell VIII ha perdut un poder adquisitiu equivalent a 5.652 € des de l’entrada en vigència del conveni, el 2019. L’increment del 4,5% pactat pel 2023 li permetrà cobrar, durant el 2023 1.320 € més que el 2022 (si no li absorbeixen res), però situarà el seu salari base a 2023 en 30.649 € quan aplicant la pujada d’IPC real hauria estat de 32.962 €, una pèrdua de poder adquisitiu real de més de 2.000 €, que ja no recuperarà, doncs tota revisió serà a partir dels 30.649 fixats per 2023…

Però és que, si a aquest empleat li han absorbit els increments de 2021 i 2022, ja li han absorbit 580 €. Poc menys del que ara es garanteix.

Des del primer trimestre de 2021 hi ha increments de l’IPC mensual per sobre de l’1% que no es compensen amb mesos de baixades. De fet, el 2021 es tanca amb un increment d’IPC del 6,50%. A novembre 2022 està al 5,50%, amb una projecció de 6,80% (dades d’INE)

Aquestes situacions fan pensar molt per què és ara quan s’arriba a l’acord d’AEB i per què l’empresa accepta posar un límit a l’absorció de B50. I voluntàriament, o no, l’empresa entra en campanya electoral sindical donant un cop de mà als sindicats que han donat el seu vistiplau a aquest conveni que té deficiències tan importants com aquesta del salari i la seva absorció.

Ens preocupa també la manera com s’ha aconseguit la revisió. El conveni és un acord tancat. A qualsevol país normal, un acord es compleix. Per això és tan rellevant que l’acord sigui adequat. Quin tipus de força s’ha plantejat a la patronal bancària per a obtenir aquesta modificació? I quina s’ha plantejat a l’empresa perquè prengui aquesta mesura de “gràcia”?

És realment trist veure sindicats que tenen per primer objectiu apartar a la resta de sindicats dels espais de treball i de diàleg amb l’empresa.

La intersindical hem impulsat la Unitat d’Acció Sindical com a manera de posar totes les forces sindicals al servei de totes les companyes i companys treballadores per a negociar de tu a tu amb l’empresa. Ens sembla que altres segueixen treballant amb la súplica. No ens sembla la millor manera de garantir drets. De fet, n’anem perdent.

I mentre, la pressió a xarxa i a les unitats de centre corporatiu amb més afectació per les sortides, voluntàries i involuntàries segueix igual.

Seguim fent una crida a l’empresa i la resta de sindicats a negociar per a resoldre totes les qüestions que afecten les persones treballadores d’aquesta empresa, que en són moltes, i que ara es resolen de forma absolutament arbitrària.

Impacte en Nivell VIII. La pèrdua és l’àrea entre les línies grisa i taronja. I si t’han absorbit B50, entre les línies grisa i blava.