Universitat Pompeu Fabra – Eleccions Sindical 2022: Treball, República i Justícia Social

Treball, República i Justícia social

La Intersindical volem avançar cap a un model sindical on tots els treballadors i les treballadores, tant de les empreses públiques com privades, guanyem drets.

Portem més de 40 anys perdent drets amb continues reformes laborals i de les pensions, cuinades entre els sindicats del 78 -subvencionats amb milions d’euros- la patronal i els diferents governs espanyols  Amb retallades en els serveis públics que afecten greument tant la qualitat del servei que es dóna, com les condicions laborals dels i les treballadores públiques.

A les universitats públiques aquestes retallades es concreten en falta de personal (que per al PDI s’ha traduït en un increment degradant de la càrrega docent); pressió de les plantilles; salaris de misèria per al gruix del professorat no permanent; dificultat en l’accés a la universitat per part dels nostres joves, malgrat la rebaixa en les taxes… Un marc propici per a la mercantilització de la universitat que els equips rectorals aprofiten sense maníes.

Mentre avancem de cap a una altra crisi, en un cicle infernal del que sortim cada vegada més pobres, cap govern fa propostes valentes per sortir de l’atzucac neoliberal i a cada bugada perdem un llençol, davant la inacció dels sindicats verticals. En aquest context, les dones, especialment les dones joves i les grans, així com els col·lectius més vulnerables, som els qui patim aquesta precarietat de manera més virulenta.

Un atzucac on l’individualisme, l’especulació i la precarietat s’ha convertit en la norma que dirigeix les nostres vides mentre qüestiona, cada dia més, el sistema de protecció social. Un sistema que ha de ser just i que realment podem falcar en un marc polític i social pensat per les persones, com la República Catalana.

LA INTERSINDICAL A LES UNIVERSITATS

Des del 2017, data de les darreres eleccions sindicals, on la Intersindical vam esdevenir primera força la UPF, hem fet molta feina en l’àmbit de les universitats. S’ha creat la sectorial d’universitats i Centres de Recerca com a espai de coordinació, debat i actuació conjunta dels i les representants de la Intersindical a les universitats del sistema universitari català. En aquesta sectorial també hi participen els i les companyes representants de la Intersindical a les universitats privades.

Fruit d’aquesta feina conjunta hem passat de tenir presència a a dues universitats, a tenir-neen 5. I un total de 89 representants, a les universitats públiques catalanes.

El 2017 no estàvem a cap Mesa. Ara hi som a la Mesa del PDI i a la Mesa del PAS F. La nostra funció i compromís en relació a les meses, és garantir que les decisions que es prenguin no siguin lesives per als interessos dels treballadors i que es garanteixi la negociació als òrgans en el si de les universitats, veritables representants legítims dels i les treballadores.

LA INTERSINDICAL A LA UPF

Com a sindicat nacional i de classe, a la Intersindical tenim molt clar que els sindicats tenim un paper sociopolític que excedeix la reivindicació laboral i que ens duu a emprar totes les vies al nostre abast per lluitar per la democràcia, l’alliberament nacional i la transformació de la universitat en una eina de progrés al servei de les majories treballadores.

Fruit d’aquesta concepció, el sindicat participa de les plataformes de defensa de la democràcia, de la llengua catalana i de qualsevol altra aspecte social que es vegi amenaçat en el context actual de repressió de les llibertats per part del règim del 78 i de la regressió de drets impulsada per la versió més salvatge del capitalisme mai coneguda, amb el silenci còmplice d’alguns agents socials que fa 40 anys sí que estaven contra el règim. Entre aquestes plataformes destaquem la sectorial d’universitats de l’ANC i la Taula del Personal Universitari de Catalunya (TPUC).

A nivell intern, des de la Intersindical hem participat d’instruments de lluita com Universitats per la República, sempre en sintonia amb els sindicats d’estudiants.

Pel fa als aspectes laborals, la Intersindical no hem deixat de lluitar i de plantejar propostes ni un sol dia -.inclós el període de confinament- des de les nostres responsabilitats a la JPAS i JPDI (presidència) i en el Comitè d’Empresa a través de la vicepresidència i la presidència alternativament..

Claustre

Un àmbit on la Secció Sindical de la Intersindical a la UPF ha coordinat molta feina és el del Claustre, on els representants dels treballadors són escollits individualment mentre que la part institucional hi actua amb una coordinació extrema. Amb la voluntat de posar el Claustre al servei de la majoria hem coordinat la presentació de mocions i declaracions, així com rectificacions dels discursos dels càrrecs institucionals quan són massa autoindulgents. I ho hem fet amb coordinació amb altres agents, com els sindicats d’estudiants i membres individuals del Claustre més pròxims a d’altres sensibilitats però amb els quals hem mirat sempre de bastir complicitats. Fruit de tot això, en aquest mandat cal destacar del nostre treball al Claustre el següent (de més recent a més antic):

Descarrega l’article en format pdf