Entrevista a Joan Palou

Soc el Joan Palou i Padilla, Tècnic de l’Oficina de Treball de Lleida. Aquest mes de maig fa 30 anys que treballo a l’Administració Pública. Al 2004 entro al SOC i al 2008 em vaig incorporar al primer programa d’orientadors professionals i vaig passar de funcionari (d’un cos inferior) a interí, condició que encara mantinc en l’actualitat.

Les meves principals aficions són, la fotografia, l’escriptura i les curses de muntanya.

Explica’ns breument què significa per tu treballar al SOC?

Per convenciment defenso els serveis públics accessibles a tothom i igualitaris, ja que són essencials per tenir una societat justa i cohesionada, sobretot pel que fa als col·lectius més vulnerables. Formar part d’una entitat com el SOC la qual genera polítiques actives públiques i, d’altra banda, atén qualsevol persona amb la  necessitat de treballar i/o formar-se, doncs em satisfà plenament.

Hi ha algun aspecte negatiu de treballar-hi?

És una qüestió reiterativa però a les OT tenim la “crossa” del SEPE; ens estigmatitza perquè no ens deixa visibilitzar-nos com a generadors d’ocupació, formació i orientació. I aquest fet s’ha agreujat amb la pandèmia, ja que les persones ens visualitzen com a tramitadors de prestacions d’una entitat que ha quedat obsoleta i amb moltes mancances. La solució ha de passar precisament per demanar el traspàs de la gestió de prestacions i gestionar de manera eficient tant les polítiques actives com les passives.

També, com a proposta de millora, ens falta més proximitat amb les empreses; les OT hauríem d’estar en taules d’ocupació locals per treballar conjuntament en les propostes d’emprenedoria, ocupació i polítiques actives.

Quines coses, en termes laborals, canviaries del SOC?

El 2008 el SOC va apostar per l’orientació laboral i aquesta aposta, si vol ser real, no es pot mantenir amb personal de programes que s’han d’anar renovant periòdicament, sense la certesa de continuïtat, és a dir, amb la precarització laboral del propi personal del SOC. Portem molts anys en aquesta situació i és cert que el SOC hi està treballant per crear places d’estructura però s’ha endarrerit molt i en aquests processos de renovació hem perdut el talent de moltes persones que fa anys que estaven treballant SOC.

Creus que el SOC té el reconeixement que és mereix?

El SOC està reconegut per totes aquelles entitats locals, socials i empresarials que gaudeixen i participen dels seus programes ocupacionals (que són molts i que donen l’oportunitat laboral a moltes persones) però és desconeguda per moltes persones. Per la ciutadania no som referents ni ens veuen com l’entitat, el pal de paller, de l’ocupació a Catalunya. Subvencionem programes, destinem molts recursos econòmics i personal però la “medalla” no sempre ens la pengen a nosaltres.

Sents orgull personal i professional de treballar al SOC?

El SOC té moltes branques i es nota que en els darrers anys hi ha més inversions i treball conjunt amb les entitats i agents socials per implementar-les adequadament al territori i que, per tant, serveix per millorar la formació i ocupació de les persones. Tanmateix, les OT podem semblar la part més fluixa del SOC, ja sigui per la convivència amb altres administracions (SEPE) i perquè en els darrers anys ens ha sobrevingut l’atenció de la Renda Garantida.

Per tant, em sento part i satisfet d’aquesta feina i aposta real per les polítiques d’ocupació però ens cal empoderar-nos des de les OT, per ser els referents de l’orientació i de l’ocupació.

Què creus que aporta La Intersindical al SOC?

És com l’entrada d’aire fresc, les persones que en formen part són molt properes, amb ganes de millorar les condicions laborals de tots nosaltres, i fer més fluïda la relació entre els treballadors i el sindicat. La veritat és que m’ha sorprès gratament l’interès real per saber les nostres necessitats de millora laboral i traslladar-les, cadascuna d’aquestes propostes de millora, als llocs de negociació que pertoqui.

Vols afegir alguna reflexió personal?

Tenim un servei públic del qual ens en hem de sentir orgullosos, que cal defensar-lo i també ser crítics per tenir una millor SOC.