Exigim la gestió integral de les competències en matèria laboral. Volem deixar de ser un servei subsidiari del SEPE!

El SOC és una institució que no té un marc d’actuació clar, sí a la seva normativa, però no en el seu dia a dia , per una banda té limitades les seves competències per l’estat, una de les principals accions que requereix la ciutadania, les prestacions, estan gestionades pel SEPE, que ocupen el mateix espai físic que el SOC i que sovint confonen a la ciutadania en una gimcana de taules: allà demana la prestació, aquí t’inscrius a l’atur, i aquí t’orientem per demanar feina….tot plegat un despropòsit.  Tant per nosaltres, administració, com per la ciutadania.

On és la gestió eficient de la finestreta única d’atenció a la ciutadania? exigim el traspàs de totes les competències en matèria d’atenció a les persones que s’han quedat a l’atur: ja siguin les prestacions les polítiques passives, l’orientació i les que calguin.  Lògicament exigim el traspàs dels recursos necessaris per poder gestionar el volum de feina, que ja ens ho coneixem: traspassen competències, però sense els recursos per fer-ho!

Però per altra banda què fa el SOC? externalitza aquelles competències pròpies, les poques que tenim!!!! i les derivem a tercers, perquè cal derivar l’orientació laboral a altres entitats?  Amb aquestes externalitzacions es perd la capacitat de posar en valor la capacitat de fer la feina ben feta per part del seus treballadors i les seves treballadores.

Històricament la relació amb el SEPE ha estat de subordinació, un vincle en el que el SOC ha estat considerat el germà petit, o fins i tot el súbdit que li deu pleitesia a l’administració de l’Estat, una relació habitual però que no hauria de ser d’aquesta manera.  però a més, la ciutadania trasllada la baixa qualitat rebuda pel SEPE a la que rep per part del SOC, de manera que “paguem els plats trencats”.

Han passat molts anys des de que la Generalitat té les competències i gestiona el SOC però hi ha maneres de ser i maneres de fer del SEPE, abans de l’INEM, que no han canviat, com a regla general no han canviat i per això volem gestionar-ho tot.  Perquè considerem que tenim les capacitats per fer-ho, perquè milloraria el servei a la ciutadania i perquè no els necessitem per prestar un bon servei.

El SOC no som una institució de segona, ho volem gestionar tot, sabem que podem gestionar les competències que tenim, els programes i també les competències del SEPE, ja n’hi ha prou de compartir uns espais i embolicar a la ciutadania. Tampoc volem que el SOC externalitzi els serveis que oferim a altres organitzacions. Volem la gestió integral de les competències en matèria laboral!