La Intersindical demanem vot electrònic, urnes itinerants i cens únic per a les eleccions sindicals: el SOC ens diu que sí…els sindicats del règim i populistes ens diuen que no

Fa unes setmanes la secció sindical de La Intersindical del SOC hem viscut “el joc dels despropòsits”. Es va constituir la Mesa de cara a les properes eleccions sindicals i es van establir, entre d’altres, el mecanisme de vot.

El vot electrònic

Des de La Intersindical vam proposar una primera mesura que havia de facilitar la participació al vot de tot el personal del SOC: el vot electrònic. Per què el vam demanar?

Sense voler allargar-nos en l’explicació, perquè els motius són molt evidents, els podem resumir en:

• Fomentar la participació i evitar desplaçaments del personal: tradicionalment la participació és molt baixa perquè cal traslladar-se a votar, sovint a molts quilòmetres i en canvi el vot electrònic elimina aquesta barrera. El vot electrònic també fa més fàcil votar des del propi lloc de treball o bé des de casa si s’està fent teletreball, fins i tot si s’està gaudint de permisos, baixa laboral o qualsevol altra situació es pot exercir el dret a votar
  • Sostenibilitat: evitem imprimir milers de papers i d’aquesta manera fem un procés més respectuós amb el medi ambient

I quina resposta ens trobem? un NO rotund dels sindicats “de sempre”, per una banda el CSI-F i CCOO manifesten que estan totalment en contra i per l’altra UGT considera que no hi ha “les garanties suficients”....és curiós que aquests tres sindicats van acceptar el vot electrònic fa tot just un any a la Universitat de Barcelona o altres universitats i l’han anat acceptant a diversos organismes de la pròpia administració de la Generalitat de Catalunya.

Ens preguntem perquè a altres administracions públiques o a altres organismes de la Generalitat sí es pot fer vot electrònic i al SOC no?, potser que CCOO, CSI-F i UGT ens ho expliquin, però que ens ho expliquin bé.

Urnes itinerants i cens únic: facilitem que tothom pugui votar sense desplaçaments

Donat que es va descartar el vot electrònic des de La Intersindical vam optar per fer dues propostes per seguir facilitant la màxima participació, i vam proposar dues mesures:

• Urnes itinerants
  • Cens únic per tot Catalunya

Les urnes itinerants ens havia de permetre no haver-nos de traslladar nosaltres, treballadors i treballadores enlloc sinó que “l’urna venia a nosaltres” i el cens únic facilitava que es pogués votar a qualsevol lloc, per tant no calia anar al “teu centre de votació assignat”.

I què ens va dir el SOC, per tant l’administració? que estava disposada a posar urnes a totes les Oficines de Treball i posteriorment enviar els vots amb missatgers però que calia l’acord de tots els sindicats. A La Intersindical ens sembla una idea interessant ja que per una banda les persones no s’han de traslladar i per l’altra les persones no han d’assumir el cost del vot per correu, com fins ara es feia.

Perquè el que no farem des de La Intersindical és pagar les despeses d’enviament a la gent que ens voti, i no és un tema econòmic: és un tema de garantia de drets, pagar les despeses postals a qui et vota no només no és ètic sinó que vulnera la llibertat de secret de vot.

I ja hi tornem a ser: CCOO i CSI-F ens diu que ni parlar-ne, UGT que no ho veuria malament però amb “seny” (què vol dir amb seny? com és una urna itinerant amb “seny”?) i per la CATAC que no era prioritari això de les urnes itinerants (no és prioritari facilitar el vot sense desplaçaments?).

Per tant, lamentem que una vegada més el personal del SOC s’hagi de traslladar arreu del país per votar i molt més que aquesta vegada sigui la “(una) part social” qui ho hagi provocat…

Fent servir les paraules d’un company de La Intersindical que va assistir a aquestes reunions que ho va resumir perfectament en un missatge al Telegram de la secció sindical:

“La decepció és que tant la mesa, com l’administració estaven obertes a les nostres propostes, han estat el propis sindicats dels règim i populistes els qui no volen canviar res, ells ja tenen les seves prebendes establertes de fa molts anys. Donar el vot al treballador perquè el treballador el porti desde casa no s’equivoqui en la tria, pagar el certificat als treballadors i fer la gestió”.

I perquè us ho expliquem? doncs perquè ningú més no ho farà. Entre uns i altres es silencien els motius…des de La Intersindical ho tenim clar: facilitar el vot és bàsic!