La sectorial d’universitats de la Intersindical se suma a la denúncia del sistema de poder a les universitats que empara els assetjadors

El 23 de gener es va fer públic a través del diari El Periódico de Catalunya la reacció de les universitats davant de denúncies de casos d’assetjament. Aquesta publicació no fa més que confirmar que la situació vulnerable de les dones s’estén als estaments que haurien de ser exemple per a la societat. Des de la Intersindical volem fer constar que:

• El funcionament, moltes vegades feudal, dels grups de recerca, els departaments i les universitats no només empitjora les situacions de desamparament de les treballadores, sinó que actua de paraigües per als assetjadors.
  • Unes universitats masculinitzades, no són llocs segurs per a les treballadores.  Cal feminitzar-les des de la base amb noves contractacions en el cas del col·lectiu PDI però també, i sobretot, des dels graons més elevats per evitar situacions de poder que agreugen la vulnerabilitat de professores i personal d’administració. Ja no es tracta d’un tema de representació sinó de seguretat laboral.
  • Els plans d’igualtat es demostren paper mullat perquè la universitat segueix nodrint-se de relacions de poder que persuadeixen a les víctimes de fer el primer pas de denúncia. Això es veu agreujat pel fet que la majoria d’aquests plans no tenen un pressupost propi ni la voluntat política dels equips de govern per poder realitzar les accions que contenen.
  • Cal revisar els protocols de prevenció i abordatge de les violències masclistes per a què siguin més àgils i sobretot capaços de trencar les dinàmiques de clientelisme que acaben protegint als agressors i aïllant les víctimes. Les resolucions han de ser reparadores per a les víctimes.

És per tot això que exigim que la universitat sigui un espai de treball segur on la condició de gènere no sigui una barrera per al desenvolupament personal i professional.

Volem que les universitats facin un estudi a fons sobre la situació de les dones -PAS, PDI i estudiants-per conèixer i visibilitzar una realitat cronificada.

Les treballadores i les estudiants de la universitat no volem haver de justificar-nos cada vegada que posem sobre la taula les desigualtats existents a les universitats i que provenen de fets tangibles i accions invisibles i invisibilitzades.

La Intersindical denunciem la cultura masclista que perpetuen les universitats, l’empara als assetjadors i la invisibilització i fins i tot criminalització que patim les dones a la universitat. Això s’agreuja quan ens carreguem de coratge per denunciar aquestes pràctiques assentades en l’ADN d’aquestes institucions masclistes i feudals.