L’atur a Catalunya creix en els sectors de la indústria i la construcció

Les dades de l’atur de desembre de 2021 presenten un balanç negatiu en els sectors de la indústria i la construcció, donat que en aquests sectors l’atur creix un 1,3% i 1,6%, respectivament.

Així mateix, per demarcacions Tarragona presenta uns resultats amb un lleuger increment de l’atur del 0,5%.

Des de La Intersindical considerem que els titulars triomfalistes que volen destacar que el descens del desembre de 2021 és el més moderat de tots els desembres des de 2010, excepte el del 2020, és un miratge (per no dir una trampa al solitari), perquè cal recordar que en les dades d’atur no hi ha incloses les persones afectades per expedients de regulació temporal d’ocupació.

De la mateixa manera tampoc considerem positiu que la reducció de l’atur juvenil està sent més notable ja que també cal recordar que els joves van ser un dels col·lectius més copejats per l’atur durant 2020 i les xifres d’inscrits van assolir nivells molt elevats.

Finalment, des de La Intersindical, volem puntualitzar que les dades d’atur per sectors cal interpretar-les amb cautela, especialment les interanuals, atès que un descens de l’atur pot no correspondre a la millora del sector sinó, simplement, al desplaçament de persones aturades cap a altres sectors o cap a la inactivitat.

Així doncs, des de La Intersindical, considerem que els missatges positius sobre la millora de l’atur de desembre de 2021, i tots els que s’han produït durant el 2021 en relació a 2020 estan contaminats per un 2020 de pandèmia, per una fragilitat en les contractacions i pel fet que encara hi ha molts treballadors i treballadores en ERTO que no tenen clar un futur d’ocupabilitat quan aquesta situació extraordinària desaparegui.