28A Salut en el treball: L’educació en temps de Covid-19

La crisi sanitària de la Covid-19 ha representat un repte colossal per als treballadors i les treballadores de l’educació i, sens dubte, una demostració inequívoca de professionalitat, responsabilitat i compromís col·lectiu. Més tenint en compte que, ben sovint, aquest repte l’hem hagut d’afrontar contra els vents que bufaven des del Departament d’Educació: la manca d’instruccions clares, la improvisació i descoordinació institucional, l’escassetat de mitjans de protecció adequats, així com la manca de recursos humans i materials, han resultat grans obstacles per a la gestió i adaptació al context de la pandèmia.

En aquest sentit, els delegats i les delegades de prevenció de riscos aborals de la Intersindical Educació hem volgut estar a l’alçada de les circumstàncies: ens hem disposat en tot moment al servei dels i les docents que representem, així com de la resta de col·lectius de treballadors/es dels centres educatius; hem tractat de respondre amb rigor l’allau de consultes que ens han arribat, acompanyant especialment a les persones més vulnerables. També a les direccions dels centres que, reiteradament, han hagut d’assumir el pes de tasques i decisions extraordinàries, amb un suport institucional gairebé absent.

Així mateix, hem sostingut una tasca de vigilància activa a tots els serveis territorials, treballant colze a colze amb els i les professionals del servei de prevenció. Hem mantingut sempre una actitud crítica, però constructiva, per tal de millorar les condicions de treball i salvaguardar els drets laborals. La qual cosa no ha sigut gens fàcil, per la manca de transparència i el menyspreu cap als representants legals del personal. I és que no s’ha comptat amb nosaltres per a la planificació de les actuacions, més sovint esbombades a través de la premsa que no pas en el marc dels òrgans oficials de negociació.

Malgrat tota aquesta incertesa i confusió, valorem que la resposta col·lectiva del conjunt de treballadors i treballadores dels centres educatius ha resultat fonamental per preservar un servei fonamental com és l’educació. Tot i així, encara ens queda molta lluita per endavant: cal recuperar els drets laborals que ens han retallat durant la pandèmia i estarem alerta en com es desenvolupa la campanya de vacunació dels propers mesos. Hem d’assegurar-nos que totes les mancances dels dos cursos anteriors siguin resoltes de cara al curs vinent; i, així mateix, caldrà recordar una vegada i una altra que moltes de les problemàtiques que afrontem no serien tals, si haguéssim disposat des de bon inici dels recursos que ja fa anys que reclamem per construir una educació de qualitat.

Intersindical Educació