L’aprovació de la Llei Molac: un pas important pel català a la Catalunya Nord

L’aprovació, el passat 8 d’abril de la proposició de llei relativa a la protecció patrimonial de les llengües regionals i a la seva promoció a l’Assemblea Nacional francesa, coneguda com a Llei Molac (en referència al diputat bretó que la va presentar, Paul Molac), representa un pas important malgrat que insuficient, en favor de les llengües i cultures minoritzades de l’estat francès, com és el cas del català.

L’aprovació d’aquesta proposició és una escletxa d’esperança en un estat tan jacobí com el francès, i permetrà la generalització de l’oferta d’ensenyament en la llengua territorial a tot l’alumnat que ho desitgi, el reconeixement oficial de l’ensenyament immersiu com una de les metodologies d’aprenentatge d’aquestes llengües i, també, l’obligació municipal de finançar les escoles immersives en aquelles localitats que no en tinguin una oferta adequada a la demanda. Així mateix, la proposta impulsa la retolació pública bilingüe i el reconeixement d’aquelles grafies distintes de les del francès.

Segons el mateix Molac, aquesta proposició ha estat aprovada, a diferència de les anteriors del 2015 o del 2017, gràcies al fet d’haver estat vehiculada per la societat civil i entitats diverses, que se l’han fet pròpia i han obligat els diputats i les diputades, malgrat l’oposició governamental, a posicionar-se. Des de la Intersindical ens congratulem d’aquest avenç per a la nostra llengua a les comarques del nord de Catalunya i agraïm la tossuderia en la defensa dels drets de les llengües històriques de l’estat francès per part de Paul Molac. Així mateix, reconeixem la tasca feta durant anys en aquest sentit pel conjunt del teixit associatiu nord-català, i molt particularment de La Bressola, Arrels, Aplec, però també de tot el conjunt d’associacions que, amb l’aprovació d’aquesta iniciativa legislativa, han vist els fruits de la seva lluita incansable en favor del català. Conscients com som que l’única lluita que es perd és aquella que s’abandona, la Intersindical continuarem treballant en favor dels drets del nostre poble i de la seva gent: de Salses a Guardamar i de Fraga a l’Alguer.