Ser o no ser representatius al món local

Aviat farà tres mesos de la constitució de la sectorial d’Administracions Locals. El ràpid creixement en aquest àmbit dels Serveis Públics comporta que a aquest sector de la Intersindical-CSC agrupem més de 250 delegats i delegades, presents a més d’una setantena d’ens locals. Són constants les peticions d’informació per part de persones treballadores dels ens locals que volen crear una secció sindical o presentar-se a les eleccions sindicals del seu ajuntament per a ser delegat de la Intersindical-CSC.

Aquests primers cent dies hem assessorat a més de 30 seccions sindicals i afiliats, resolent un centenar de consultes, i estem acompanyant les delegades i delegats en processos de negociació de la Relació de Llocs de Treball i a la Mesa General de Negociació.

També es dóna un fenomen pel que persones que anteriorment exercien la representació dels treballadors sota el paraigua d’altres sindicats, volen afiliar-se i presentar-se sota les nostres sigles, per trobar-se més còmodes amb els valors i propostes que representa el nostre sindicat. Aquest darrer trimestre la sectorial ha augmentat en 25 nous afiliats.

Tanmateix, aquest creixement a vegades no es reflecteix en la representació que pertocaria a les meses de negociació entre l’empresa i els representants dels treballadors. La legislació actual, feta ad hoc per a les centrals sindicals d’obediència espanyola, impedeix la nostra participació en igualtat de condicions i provoca que en ajuntaments com el de Seva (Osona) s’expulsi de la Mesa General de Negociació la força representant de més del 30% del treballadors.

Per altre banda, la bona feina feta pels delegats, seccions sindicals i unions territorials es reflecteix en un augment de la afiliació, com a l’Ajuntament d’El Bruc, on 10 dels 30 treballadors s’han afiliat a La Intersindical.

Superar els 300 representants sindicals en l’àmbit de l’administració local a Catalunya ens permetrà tenir la consideració legal de sindicat representatiu, i poder exercir la representació institucional davant les administracions públiques o les altres entitats i organismes, i no menys important, promoure eleccions per a delegats de personal i comitès d’empresa.

Aquests darrers mesos, molts processos electorals s’han suspès o ajornat adduint la situació sanitària provocada per la COVID-19. Això comporta que la representació sindical recaigui sobre delgats a qui ja els ha caducat el mandat, ja que aquest sindicats es neguen a promoure les eleccions, en alguns casos per evitar l’entrada d’altres sindicats en la representació de les persones treballadores.

Per tal d’impulsar aquests creixement potenciarem entre d’altres:

• La formació per a totes les persones delegats.
  • El treball en xarxa i la comunicació interna entre les seccions sindicals per compartir coneixement i fixar uns objectius comuns de treball en aspectes claus, com ara la solució dels interinatges i l’abús de temporalitat.
  • La municipalització de serveis i l’aturada de les externalitzacions.
  • Campanya d’expansió en petits municipis.

Podeu contactar amb la sectorial per correu electrònic i seguir-ne tota l’actualitat a Twitter.