Un any de l’explosió a IQOXE, un any esperant respostes

Un any després de la fatídica explosió de la fàbrica d’IQOXE a La Canonja, en la qual van resultar morts dos treballadors i un veí de Torreforta, veiem com segueixen sense aclarir-se els fets.

Les investigacions dutes a terme des de llavors segueixen sense donar uns motius clars que permetin que la població sigui coneixedora dels fets que van portar a aquest accident.

Es manifesta un cop més les dificultats de les administracions per investigar a fons el funcionament intern d’algunes fàbriques en que la manca de seguretat és una evidència.

Tot apunta a que una de les causes que van produir aquest accident van ser la falta de personal (fet que ja havia estat alertar per un dels treballadors morts) que impedia supervisar el correcte funcionament de la planta.

Un altre dels motius, probablement, és que la planta estava produint per sobre del màxims establerts, treballant, per tant, en condicions insegures. Segurament hi ha moltes mes causes, ja que els accidents són la suma de diferents factors, però no les podrem conèixer fins al dia en que es presenti una investigació imparcial.

Aquests dos factors tenen un clar motiu de fons: l’avarícia dels capitalistes per produir més i més amb uns recursos cada dia més limitats.

Tenint en compte aquests fets és important tornar a reemprendre l’esperit de la darrera vaga del 19 de febrer de 2020 en la qual es va aturar la majoria de la indústria petroquímica, ja que els treballadors d’aquest sector tenim moltes coses a reclamar.

En aquest sentit ens seguim reafirmant en les demandes que vam fer en aquesta vaga:

1. Un major control a les empreses en les condicions de seguretat i salut dels treballadors i les treballadores.
  2. Sancions a les empreses que s’excedeixin en les emissions de productes tòxics, i que per reincidència les sancions siguin exponencials.
  3. Més estabilitat laboral, que permetrà millorar la professionalitat en el sector.
  4. Que les empreses propietàries subroguin els treballadors i les treballadores de manteniment.
  5. Plantilles tècniques adequades a la realitat, per tal de garantir l’operativitat de les plantes.
  6. Més control de qualitat dels equips de planta.
  7. Participació dels treballadors en les decisions que prengui l’empresa i que els afectin directament i en la planificació de l’activitat preventiva
  8. Major transparència de les empreses amb el territori, que informin amb claredat de la seva activitat.

Al Camp de Tarragona volem viure i treballar en condicions dignes!