Tot just fa un segle, el trenta de novembre de 1920, assassins a sou de la patronal acabaven amb la vida de Francesc Layret i Foix (Barcelona, 1880-1920). Pretenien acabar amb els seus anhels de llibertat, però la seva defensa de la catalanitat, l’associacionisme i els drets dels treballadors, lluny de caure en l’oblit, segueix ben viva als carrers i als centres de treball catalans.

Francesc Layret va créixer en un entorn republicà i catalanista, i es formà combinant l’aprenentatge autodidacta amb l’acadèmic fins a esdevenir un intel·lectual d’alçada. Dedicat per complet a la causa dels treballadors, fomentà el seu associacionisme i formació, fundant i presidint l’Ateneu Enciclopèdic Popular. També  desenvolupà una intensa carrera política als partits catalanistes més progressistes del moment, però sobretot se’l recorda com un dels advocats que més va excel·lir defensant múltiples causes obreres davant dels tribunals.

L’obrerisme català de fa cent anys bullia d’efervescència, després del Congrés de Sants de 1918 l’afiliació obrera s’havia disparat fins a nivells mai vistos i a la Vaga de la Canadenca havia demostrat la seva capacitat combativa. En veure perillar els seus privilegis la patronal va respondre amb violència, i la seva màxima expressió fou el pistolerisme que exerciren els seus sicaris assassinant a Francesc Layret i a desenes de sindicalistes catalans.

Des de 1983 el sindicalisme independentista cada primer de maig encetem la jornada reivindicant la seva figura, i en una data tant assenyalada com el centenari del seu assassinat, des de la Intersindical-CSC ens refermem en el millor homenatge possible a la seva figura, mantenir ben viva la lluita pels drets dels treballadors i les treballadores.

@cscPaïsos CatalansTot just fa un segle, el trenta de novembre de 1920, assassins a sou de la patronal acabaven amb la vida de Francesc Layret i Foix (Barcelona, 1880-1920). Pretenien acabar amb els seus anhels de llibertat, però la seva defensa de la catalanitat, l’associacionisme i els drets dels treballadors,...SOM el sindicat independentista i de classe