Des de la Intersindical-CSC creiem imprescindible fer algunes consideracions sobre diversos àmbits el dia que els docents s’incorporen als centres de treball.

Inici de curs

Com ja hem denunciat en anteriors comunicats i també en conjunt amb la resta de sindicats, el pla d’inici de curs no compleix els mínims que garantirien la seguretat de tota la comunitat i, per extensió, de tota la societat. El Departament ha tingut mesos de marge per dissenyar un pla que posi per davant la prevenció, que permeti l’organització dels centres educatius i per cercar els recursos necessaris per aplicar-lo, i no ho ha fet. Avui els centres encara no tenen tota la plantilla a disposició (els milers de docents de reforç promesos per la COVID encara no han estat adjudicats) i les direccions encara estan intentant organitzar-se amb els canvis i imprecisions del Departament d’Educació.

Mesures com la jornada continuada, que permetria alleugerir els menjadors escolars i reduir el moviment d’alumnes sense interferir en la conciliació de les famílies que ho necessitin (atès que els alumnes que es quedessin a dinar sortirien a la mateixa hora a la tarda), no s’ha ni plantejat, i mesures que demanàvem de fa temps com per exemple la reducció de ràtios, l’augment de personal, les màscares o els cribratges massius s’aplicaran de manera clarament insuficient. Pel que fa al permís retribuït que reclamem, tan necessari per a la classe treballadora per tenir cura de fills confinats, estem sotmesos a la voluntat de l’estat espanyol per manca de competències, de la mateixa manera que hi estem sotmesos econòmicament. Cal acabar amb aquestes limitacions.

Oposicions

El passat mes de març, tot i insistir en la necessitat d’un canvi de model d’oposició, ja que entenem que el que cal és estabilitzar el personal interí, vam ser els primers a exigir al Departament d’Educació l’ajornament de la convocatòria a una data que pogués garantir la seguretat de tothom. El juliol, des de la Intersindical-CSC vam demanar al Departament que, veient l’evolució de la pandèmia i si realment no es plantejaven un nou ajornament, treballessin com a mínim en un pla de prevenció i actuació per tal de garantir la seguretat i els drets dels aspirants i dels tribunals, una proposta que va ser rebutjada. Igual que en l’inici de curs, es treballa amb la idea de reacció més que en la de prevenció. A quatre dies per les oposicions encara no sabem, per exemple, què passa si un aspirant es troba confinat per haver estat en contacte amb un positiu i com es garanteix el seu dret a fer les proves, ni s’han previst mesures suficients per a evitar al màxim la coincidència de grups de persones en un mateix espai.

Les oposicions tal com estan plantejades només es poden dur a terme si van acompanyades d’aquest pla de seguretat, de prevenció i d’actuació que garanteixi els drets de tothom. Veiem, de nou, una manca de planificació flagrant, i fer un procés com aquest com si no passés res en situació de pandèmia només agreujarà la injustícia d’un sistema que ja és, de per si, molt qüestionable en tots els aspectes, i provocarà que la seva validesa quedi encara més en dubte.

Col·lectius

Com ja hem denunciat reiteradament, en una situació greu com l’actual no s’està tenint en compte la comunitat educativa i, des del Govern de la Generalitat, no s’està transmetent la seguretat necessària ni s’està actuant de manera eficient pel que fa a la comunicació amb els agents implicats en l’educació.

La gestió dels possibles docents de col·lectius de risc ha estat nefasta, amb la contractació d’empreses externes per tal de dur a terme avaluacions mèdiques del personal que no han deixat satisfet a ningú i que a 31 d’agost encara no havien avaluat tots els possibles treballadors de risc. Encara menys en compte s’han tingut els infants de col·lectius de risc, per als quals no s’ha previst cap mesura específica com podria ser el reforç o ampliació de l’atenció domiciliària. De la mateixa manera, les escoles bressol i l’etapa 0-3 també han estat oblidades en la planificació, com ha passat tantes vegades.

No sorprèn que hagin aflorat plataformes i col·lectius que agrupen famílies i docents per tal de reivindicar més mesures. Creiem que el Departament d’Educació, si té cap mena de sensibilitat envers la comunitat educativa, hauria de reunir-se amb aquests col·lectius, així com amb els sindicats, per tal d’escoltar-los i tenir en compte totes les propostes.

Obertura de centres

Reclamem un cop més que es planifiqui a mitjà i llarg termini com ja han fet països com Dinamarca (que tenen les escoles obertes des de fa mesos), i que no només es treballi per obrir les escoles i tots els centres educatius, sinó que es treballi amb previsió i prevenció per tal de poder-les mantenir obertes amb seguretat, encara que això suposi un esforç econòmic. Com hem afirmat repetidament, l’obertura de les escoles té una afectació global en la societat i és cabdal que es faci bé i tenint en compte totes les implicacions que comporta, que van molt més enllà del dret a l’educació, també imprescindible.

Des de la Intersindical-CSC hem fet i farem seguiment de tots aquests àmbits per tal d’emprendre les mesures que considerem oportunes si el Departament d’Educació decideix no reaccionar per atendre i considerar les demandes de tot el col·lectiu i, segurament, de la societat en general. El Govern fa tard, però en la seguretat, la salut i els drets val més arribar tard que no pas no presentar-se a la cita.

@cscAcció SindicalDes de la Intersindical-CSC creiem imprescindible fer algunes consideracions sobre diversos àmbits el dia que els docents s’incorporen als centres de treball. Inici de curs Com ja hem denunciat en anteriors comunicats i també en conjunt amb la resta de sindicats, el pla d’inici de curs no compleix els mínims que...SOM el sindicat independentista i de classe