El Govern ha avançat aquest cap de setmana que Inspecció de Treball va incrementar el 2018 un 46,9% el nombre d’inspeccions vinculats en qüestions de discriminació, igualtat o assetjament sexual, passant de les 271 del 2017 a 398, l’any passat. Ho revelava en el marc d’una informació* que, en contrast amb publicitat masclista com la d’El Corte Inglés pel dia de la mare, treia a la llum una problemàtica amagada com la de les dones que han estat acomiadades arran de la seva maternitat. Una realitat preocupant que vulnera la legalitat i sobre la qual l’administració no disposa d’estadístiques ni de plans específics per erradicar-la.

Des de la Intersindical-CSC entenem que la Inspecció de Treball ha de ser un dels puntals per detectar aquests fets i combatre’ls, però, per fer-ho, cal dedicar-hi recursos i atenció prioritària. Les dades de la Generalitat inclouen totes les actuacions fetes en base a casos de discriminació per raó de sexe o per accés a l’ocupació, per assetjament sexual i per raó de sexe, per manca de plans d’igualtat o per vulneració de la conciliació de la vida personal i laboral. L’increment del 2018, però, és clarament insuficient, ja que segueix quedant-se per sota de la meitat d’inspeccions fetes el 2014 o el 2015.

Fa cinc anys, la Inspecció de Treball va fer 921 actuacions relacionades amb la igualtat de gènere i contra la discriminació o assetjament de la dona a la feina. Aquesta xifra, però, va caure a 901, el 2015, i des de llavors s’ha anat reduint progressivament a 508 (2016) i 271 (2017), fins que el 2018 es va truncar aquest descens (veure gràfic adjunt). Queda molt camí, però, per tornar a les xifres de fa uns anys, cosa que implicaria tornar a situar la igualtat entre dones i homes més a prop de ser una prioritat. A Catalunya, hi treballen el 18% de les dones de tot l’Estat i, en canvi, només s’hi fan el 6,7% d’inspeccions per garantir els seus drets, segons dades del 2017 (les últimes disponibles a nivell estatal).

En aquest sentit, des de la Intersindical-CSC denunciem de nou la infradotació de la Inspecció de Treball a Catalunya, la gestió de la qual és competència de la Generalitat, però l’encarregat de dotar-la de recursos humans és de l’Estat. Malgrat això, el govern espanyol ha retallat en un 23% la plantilla d’inspectors i subinspectors al nostre país, en cinc anys, malgrat que l’executiu català ha anat pressupostant recursos per cobrir aquestes vacants. Exigim a l’Estat que compleixi amb les seves obligacions i deixi de posar traves a la lluita contra les irregularitats en el treball.

De la mateixa manera, el sindicat republicà segueix reivindicant el compliment de la legislació anul·lada en matèria d’igualtat de gènere, especialment els articles referents en matèria de treball. Per això, manté com una proposta central de la seva lluita feminista l’exigència de nomenar un responsable sindical d’igualtat a cada centre de treball, perquè vetlli per la fi de les discriminacions i l’avenç cap a una igualtat efectiva entre els homes i les dones treballadores de cada empresa i administració, així com per evitar acomiadaments irregulars relacionats amb la maternitat o qualsevol altre motiu vinculat al gènere.

Us recomanem la lectura d’aquest article que tracta sobre dones acomiadades per ser mares publicat a Nació Digital.

@cscAcció Social  El Govern ha avançat aquest cap de setmana que Inspecció de Treball va incrementar el 2018 un 46,9% el nombre d'inspeccions vinculats en qüestions de discriminació, igualtat o assetjament sexual, passant de les 271 del 2017 a 398, l'any passat. Ho revelava en el marc d'una informació* que, en...SOM el sindicat independentista i de classe