Una vegada s’anuncia aquesta nova modalitat d’exercici del dret a vot segur que ens trobarem dos col·lectius de persones: per una banda els extremistes (ep, tant els hooligans del vot electrònic com els més detractors que consideren que internet és una arma que carrega el dimoni) i per altra banda, un gran nombre de persones que no els provoca ni fred ni calor.

En tot cas, per uns i pels altres caldria posar per escrit, i si em permeteu, d’una manera informal quines implicacions té això de votar electrònicament a les eleccions sindicals.

Falsos rumors sobre el vot electrònic, avantatges i inconvenients a la Generalitat de Catalunya

• “Els hackers russos vindran a manipular els resultats de les eleccions”: aquesta afirmació té la mateixa credibilitat com l’existència de l’home (o la dona) del sac, a tothom li fa por, però encara no l’hem vist mai…i en tot cas, us imagineu a russos (o d’on siguin) que tinguin un interés sobre la composició dels òrgans de representació sindical de la Generalitat de Catalunya??
  • “Cal canviar la llei per poder votar electrònicament”:  aquesta és la típica resposta d’aquelles persones que necessiten una excusa per evitar el vot electrònic (o qualsevol altre canvi) o dels juristes.  En aquest sentit el vot (electrònic o amb papereta) només ha de garantir els principis bàsics, que no són altres que el vot ha de ser secret, personal, lliure i directe.  Cert que la normativa diu que cal unes urnes, que cal unes paperetes, però això és merament instrumental i només cal garantir els drets bàsics…i per si de cas, el 2015 un jutge de Madrid ja va indicar que el vot electrònic era vàlid encara que no es recollis expressament a la normativa, ja que s’entenia que la descripció de “com votar” (urnes i paperetes) era quelcom instrumental.
  • “No tothom sabrà com votar”: quants de vosaltres heu demanat un permís a través o heu participat de qualsevol concurs de trasllats fent la sol·licitud de places a través d’ATRI? doncs si ho heu aconseguit, no cal patir: tots sabrem votar electrònicament!!
  • “La meravellosa experiència de ser membre de les meses electorals”: us ha tocat mai formar part de les meses de vot, ja sigui com a president o vocal a unes eleccions sindicals a la Generalitat? és la cosa més divertida que us pot passar (ironia mode on), hores i hores esperant que vingui algú a votar en horaris que tothom ja ha plegat
  • “Amb el vot electrònic es poden fer trampes”: cert, es poden fer trampes i també a les presencials, podem fer una llista molt gran de “pucherazos” electorals amb sistemes “clàssics” i també alguns amb vot digital, però això no evita que se segueixi votant amb urnes, oi?
  • “Amb el vot electrònic vota més gent”: a veure, no demanem al sistema que la gent tingui interès per votar, això és cosa de qui es presenta i de les seves propostes i la veritat és que si ens mirem alguns sindicats ja és normal no voler votar….En tot cas sí que el vot electrònic ofereix un seguit d’avantatges que poden incrementar el nombre de votants, en posaré alguns exemples: és molt fàcil votar si tenim l’urna al nostre edifici, però sabem que no tots els electors tenen urnes al seu centre o lloc de treball, quants de vosaltres anireu a votar si teniu AP’s? quants de vosaltres anireu a votar si teniu una feinada que no us l’acabeu (ja sé que tenim el dret a tenir temps per fer-ho…) o aquells empleats que treballen fora del “despatx”, què? i si teniu un curs a l’EAPC, sobretot, aneu a votar abans o després!! i si estàs de baixa, t’aguantes….no cal que segueixi, oi? (ep! que sempre podeu fer la gincama de votar per correu postal!!!)
  • “No estem preparats tecnològicament”: a veure, una cosa és que pensem que si s’ha d’habilitar un sistema de vot a ATRI ens posem a riure perquè ja sabem que costa molt fer res a ATRI, però això és cosa de l’administració, per tant, si ells proposen vot telemàtic seran ells qui s’hauran de posar les piles
  • “Mai s’ha votat electrònicament a Catalunya”: això és una mentida absoluta, moltes universitats catalanes fan servir aquest sistema per escollir els seus òrgans de govern, oi que no heu sentit notícies al respecte? doncs això també és perquè no han tingut problemes en fer-ho….
  • “Votar electrònicament és més “baratu”: una nova mentida, o us penseu que no costa diners fer una plataforma de vot electrònic? ara bé, el que sí que és veritat és que és molt més ecològic que imprimir milers de paperetes de vot i de sobres que posteriorment es llençaran….

En definitiva, podem seguir parlant del tema, però diria que tampoc és tant greu això del vot electrònic: només un petit consell: els mateixos que us vulguin espantar amb sistemes digitals de democràcia són aquells que després critiquen a l’administració per no implementar sistemes de treball digitals…penseu-hi!

@cscCSC / FederacionsAquest 2019 “toquen” eleccions sindicals a la Generalitat de Catalunya i una de les novetats que planteja la “patronal” és que l’exercici del dret a vot es faci telemàticament, vaja que el vot no sigui amb les urnes de tota la vida sinó amb vot electrónic. Una vegada s’anuncia aquesta...SOM el sindicat independentista i de classe