Marc Sallas, en representació de la Intersindical-CSC, ha participat a la Universitat Catalana d’Estiu, que enguany celebra la seva 50a edició a Prada de Conflent.  La participació del sindicat ha estat amb la conferència “El sindicalisme i la lluita per la República. Reptes del moment actual”.

Sallas ha posat de relleu, durant la seva intervenció que “L’independentisme no ha volgut afrontar amb totes les seves conseqüències que el moviment sindical està a anys llum de la seva representació política”.

El món del treball, ha assegurat Sallas, no ha volgut entrar en el procés, “i aquesta és la gran paradoxa catalana”. Els dos sindicats majoritaris -que computen més del 85% dels delegats a les empreses- signen els convenis de treball per a tot el territori espanyol. I aquest fet provoca que no es contempli que a Catalunya “el preu de vida és més car que en altres territoris de l’Estat i que el teixit productiu és diferent”.

Amb aquesta afirmació Sallas ha volgut mostrar que els sindicats majoritaris a Catalunya tenen una clara adscripció a l’Estat i tenen una visió de construcció estatal, sense tenir en compte les particularitats catalanes ni les condicions econòmiques i laborals de Catalunya.  Per contraposar-ho, ha explicat que a Galícia i al País Basc, els partits nacionalistes van impulsar diferents sindicats (els majoritaris ELA, LAB i CIG) i com a Catalunya el PSC i el PSUC van donar, respectivament, suport a UGT i CCOO.  Ha justificat que, al no haver a Catalunya sindicats propis potents com Euskadi i Galícia, no poden fer, per exemple, la vaga que va recolzar ELA i que “gràcies a la seva caixa de resistència, va poder donar suport a una vaga de dos anys i mig i doblegar la patronal”.

Sallas també ha volgut posar de manifest que tant CCOO com UGT van participar dels acords dels Pactes de la Moncloa i això els comoprta que aquests sindicats reben subvencions de l’Estat, i per tant, no depenen econòmicament dels afiliats. Fet que pot facilitar que la cúpula s’allunyi dels objectius dels afiliats, que l’Estat tingui “més assegurada la pau social” i que sigui més difícil d’actuar com a contrapoder davant de la patronal.

En clau de construcció de la República Catalana, Sallas ha emfatitzat que el procés de construcció nacional ha tingut un reflex a diferents àmbits, com són el polític, amb diferents partits polítics que assumeixen aquest objectiu, l’associatiu amb entitats com l’Assemble o Òmnium, entre d’altres i també el de la ciutadania a través dels CDR, però no s’ha apostat per la construcció de la República Catalana des dels centre de treball i des del sindicalisme, deixant a la Intersindical-CSC amb aquesta tasca però sense obtenir el suport del conjunt que sí s’ha obtingut col·lectivament en altres àmbits.

@cscCSC / FederacionsMarc Sallas, en representació de la Intersindical-CSC, ha participat a la Universitat Catalana d'Estiu, que enguany celebra la seva 50a edició a Prada de Conflent.  La participació del sindicat ha estat amb la conferència 'El sindicalisme i la lluita per la República. Reptes del moment actual'. Sallas ha posat de...SOM el sindicat independentista i de classe