camperols_col

El líder camperol Hugo Cuéllar va assistir el passat dissabte19 de novembre a la vetlla d’un company assassinat hores abans: Erley Monroy. A Erley el trobaren divendres 18 ferit de mort a San Vicente del Caguán (Caquetá) en la via que condueix a la seva finca i va morir hores després a l’hospital. Cuéllar, president de la Junta de la vereda La Victoria (La Macarena) tornava a casa sobre les 11 de la nit i va ser interceptat per sicaris amb els quals va forcejar. Va rebre un tret en l’abdomen i es troba hospitalitzat en vigilància intensiva.

Erley Monroy Fierro, de l’Asociación Campesina de Losada-Guayabero (Ascal-g) , havia estat assenyalat diverses vegades per l’alcalde uribista de San Vicente del Caguán, Humberto Sánchez Cedeño, i després de la seva mort i l’atemptat contra Cuéllar, la portaveu de l’associació de camperols del Caquetá, Luz Mery Panche, creu que el responsable d’aquesta onada d’atacs contra els líders socials és l’alcalde.

Luz assegura que “des del moment de prendre possessió de l’alcaldia pel partit Centro Democrático, Sánchez ha relacionat en repetides ocasions les organitzacions socials i camperoles amb grups irregulars i també ho va fer quan treballem a favor del Si en el plebiscit”.

Els fets registrats en Caquetá no són els únics que inquieten als moviments socials i a defensors de drets humans. En les últimes 48 hores també han estat assassinats altres dos líders: el divendres 18, Didier Losada Barreto, a la La Macarena i, aquest diumenge 20 de novembre Rodrigo Cabrera, a Policarpa (Nariño). En el cas de Losada, a les 21.30 hores dos homes encaputxats van entrar a casa seva i l’assassinaren a trets davant de la seva dona, del seu fill i d’un veí. De la mort de Cabrera encara no se’n coneixen els detalls.

L’inquietant recompte d’aquestes fatídiques 48 hores es completa amb l’atemptat que va sofrir Danilo Bolaños, secretari de subdirectiva de l’Asociación de Trabajadores Campesinos de Nariño i membre de la Marcha Patriótica. Bolaños tornava amb moto d’una assemblea oberta per la pau celebrada al municipi de Leyva i anava acompanyat de la seva companya sentimental quan des d’una altra motocicleta els van disparar en sis ocasions, encara que cap bala va aconseguir impactar-los.

La situació és extremadament preocupant perquè aquests últims casos se sumen a una llarga llista de víctimes que, solament en el Cauca, ja és de 15 líders de moviments socials assassinats i diversos atemptats. El membre de Marxa Patriòtica José Antonio Velasco, va ser trobat l’11 de novembre a Caloto, mort i amb signes de tortura.

Per això, avui es comença a parlar del començament d’un “nou genocidi”, en aquest cas especialment dirigit contra la Marcha Patriótica ja que totes les últimes víctimes estaven adscrites a aquest moviment nacional. L’organització ha comunicat que “s’està consolidant un nou genocidi polític a Colòmbia” i recorda que des de 2011 han estat assassinats 120 dels seus militants i en aquest 2016 ja sumen 17 víctimes mortals.

El senador Iván Cepeda interpel·là l’expresident Uribe a les xarxes socials: “I ara què dirà Álvaro Uribe, que els integrants de Marxa Patriòtica també s’estan autoeliminant?”. Cepeda es referia a unes polèmiques declaracions fetes per l’exmandatari a Madrid, fa 10 dies, quan va afirmar: “En l’assassinat de la Unión Patriótica va intervenir les mateixes Farc. Ells (les Farc) van provocar reaccions criminals per la seva combinació de formes de lluita, ells mateixos van assassinar a moltes persones de la seva organització perquè l’assassinat és la seva forma de fer política”.

Les Forces Armades Revolucionàries de Colòmbia (FARC), que han mantingut cert silenci prudent davant aquest al·luvió de violència contra líders socials en aquesta fase d’incertesa sobre els acords de pau, van parlar aquest diumenge a través del comandant Pablo Catatumbo, qui considera que el que està succeint és “un pèssim senyal”. “Assassinen líders camperols, desallotgen campaments de Pau, assassinen guerrillers en cessament al foc, es dilata la implementació”. Per això, les FARC exigeixen la implementació immediata dels acords.

La Fundació per a la Defensa dels Drets Humans i el DIH de l’Orient i el Centre de Colòmbia (DHOC) exigeix avui al Govern la immediata implementació del punt 3.4 dels acords signats amb les FARC, que són els que té a veure amb les “garanties de seguretat i lluita contra les organitzacions i conductes criminals responsables d’homicidis i massacres, que atempten contra defensors/as de drets humans, moviments socials o moviments polítics”.

Todd Howland, representant a Colòmbia de l’Alt Comissionat de Nacions Unides per als Drets Humans, ha demanat que es prenguin mesurades immediatament i recordava que no cal esperar a aquesta implementació dels acords entre el Govern i les FARC: “hi ha un marc legal preexistent que es refereix a la protecció dels drets humans”. Howland va relacionar aquestes morts amb el “procés de pau” pels buits de poder que estan quedant a les zones de les quals han anat sortint les FARC en camí cap a les zones de preconcentració.

El ministre de l’Interior, Juan Fernando Cristo, anunciava en xarxes socials aquest diumenge al migdia que el president, Juan Manuel Santos, ha convocat una reunió d’urgència per avaluar la situació: “Condemnem homicidis de líders socials i comunals dels darrers dies”.

@cscInternacionalatemptats,Colòmbia,drets humans,internacional,solidaritatEl líder camperol Hugo Cuéllar va assistir el passat dissabte19 de novembre a la vetlla d'un company assassinat hores abans: Erley Monroy. A Erley el trobaren divendres 18 ferit de mort a San Vicente del Caguán (Caquetá) en la via que condueix a la seva finca i va morir...SOM el sindicat independentista i de classe