CmQfoHkUEAEKxLU

L’acte celebrat ahir, 30 de juny, organitzat pel CIEMEN i la Intersindical-CSC concità una seixantena de persones amb destacada presència d’electes catalans. Les mostres de suport al sindicalista basc empresonat arran de l’anomenat cas “Bateragune”, es transmeteren a la representació institucional basca present a l’acte i al fill de Rafa Díez, Naike Díez, present també a la mesa de ponents.

Entre el públic assistent s’hi trobaven els diputats de la CUP al parlament de Catalunya Albert Botran i na Eulàlia Reguant i els diputats per ERC al Congreso espanyol Joan Tardà i Ana Surra. Així mateix hi assistí en Quim Boix en representació de la federació Sindical Mundial, en Julià de Jodar escriptor i ex-diputat de la CUP i n’Aureli Argemí ex-president del CIEMEN i reconegut activista pels drets de les nacions sense estat.

Rafa et volem lliure!

Sota aquest lema, s’inicià amb la intervenció de na Isabel Pallarès, ex-Secretària general de la Intersindical-CSC que exercí de presentadora de les diverses intervencions.

Arnaldo Otegui i David Fernández

Arnaldo otegi i David Fernàndez

Mitjançant un video, des del País Basc, el periodista i ex-diputat David Fernández, adreça als presents un contundent missatge exigint la posada en llibertat d’en Rafa Díez. Fernández féu arribar una salutació al CIEMEN i a la Intersindical-CSC impulsors d’aquest acte internacionalista i solidari.

Tot seguit, Arnaldo Otegi Secretari general de Sortu, saludà en euskara i castellà al CIEMEN i la Intersindical-CSC i va reclamar l’alliberament de Díez tot recordant que varen ser detinguts en la mateixa operació i demanant l’alliberament del sindicalista i el conjunt de presos bascos per afavorir l’establiment d’una pau justa i duradora al País Basc.

Garbiñe Aranguru

garbLa Secretària de Negociació col·lectiva de LAB, sindicat del qual en Rafa Díez fou secretari general, va fer un repàs de la tasca de l’històric dirigent sindical al front de LAB tot destacant-ne la seva incansable capacitat de feina i organitzativa.

Així mateix, Aranburu, va destacar que la repressió sempre ha planat sobre la central sindical independentista, exemplificant aquest fet l’empresonament de diversos membres de LAB i del seu ex-Secretari general.

D’altra banda, la sindicalista basca exposà la necessitat d’una classe treballadora organitzada per poder afrontar els reptes que planteja l’alliberament nacional i la justícia social des les organitzacions sindicals sòcio-polítiques com són LAB o la mateixa Intersindical-CSC.

La representant de LAB va cloure la seva intervenció agraint la Intersindical-CSC haver estat capdavantera en l’organització d’un acte reclamant la llibertat d’en Rafa Díez i recordant els estrets lligams que uneixen ambdues centrals sindicals des de fa molts anys.

David Minoves

davEl President del CIEMEN centra la seva intervenció en dos elements destacats. D’una banda refermant el compromís de l’entitat amb els processos d’alliberament nacional de tot el món i demanant l’alliberament de tots els presoners polítics bascos.
Per altra banda, David Minoves, va posar damunt la taula el canvi de percepció al sí de la societat i organitzacions catalanes pel que fa a la demanda de solucions negociades al conflicte basc tot recordant que fa no gaire temps, actes que el d’ahir o el celebrat unes setmanes enrere donant la benvinguda al polític basc Arnaldo Otegi, eren acollits amb recel i poca receptivitat per diverses organitzacions i partits. Actualment, va reconèixer Minoves, s’ha produït un canvi significatiu en aquest sentit.

En aquest sentit, Minoves emfatitzà el compromís històric del CIEMEN en iniciatives no sempre majoritàries, però sí necessàries per defensar la dignitat dels pobles i les persones.

Per tancar la seva intervenció, el President del CIEMEN s’afegí al clam per l’alliberament de Rafa Díez i reclamà la sortida de presó dels represaliats bascos com a element bàsic d’un procés de pau.

Pernando Barrena

perEl Portaveu de Sortu va fer un repàs a la trajectòria política de Rafa Díez recordant que havia estat Diputat al Parlament de Gasteiz i a les Corts espanyoles. Així mateix destacà la figura de Díez com un dels principals actors en les diverses negociacions que s’han produït entre l’esquerra independentista basca i el govern espanyol.

En aquest sentit destacà la capacitat d’empatia de Rafa Díez i el seu respecte vers l’oponent durant les diverses converses per assolir la fi del contenciós basc-espanyol.

D’altra banda, en mig d’un munt d’anècdotes, Barrena palesà la implicació de Díez en tots i cadascun dels conflictes laborals que es produïen al País Basc, coneixent les persones implicades i les seves problemàtiques. Una manera d’actuar que començà des de l’inici de la seva trajectòria sindical quan era treballador de Michelin.

Barrena tancà la seva intervenció recordant el paper cabdal de Rafa Díez en l’establiment d’un marc unitari d’acció de la majoria sindical basca que desembocà en l’històric Acord de Lizarra-Garazi.

Naike Díez

naiLa intervenció més emotiva va ser la de Naike, fill de Rafa Díez, el qual destacà com son pare sempre ha sabut trobar temps per a la família tot i la seva frenètica activitat política i sindical.

Naiké exposà als assistents la impressionant capacitat de feina i formació constant de son pare. Destacà la capacitat de “treballar amb els llums llargs posats” de son pare, per definir estratègicament com articular sortides polítiques al conflicte basc o l’establiment d’una unitat d’acció sòlida de la majoria sindical basca.

En l’àmbit més personal, Naike Díez, explicà diverses anècdotes i vivències que ajudaren els presents a fer una composició més completa, humana, de la personalitat del dirigent basc empresonat.

Naike palesà el patiment afegit que suposa la política de dispersió per a les famílies dels presos bascos. Recordà que els darrers anys són constants els accidents de trànsit del familiars que es desplacen a visitar els seus familiars empresonats i que s’han saldat amb 18 familiars morts i diversos ferits de gravetat.

Visiblement emocionat, el fill de Rafa Díez va agrair al CIEMEN i a la Intersindical-CSC la celebració de l’acte tot manifestant que “la solidaritat és la tendresa dels pobles i vosaltres m’esteu fent sentir com a casa”.

Carles Sastre

carEl Secretari general de la Intersindical-CSC va ser el darrer ponent en intervenir centrant la seva intervenció en les experiències compartides amb Rafa Díez al llarg dels anys en el difícil camí del reconeixement internacional de LAB i la Intersindical-CSC.

Sastre recordà la multitud de recursos humans i materials que ha suposat per les dues centrals sindicals independentistes desenvolupar una estratègia d’internacionalització que va cristal·litzar, en primera instància, en la creació de la Plataforma de Sindicats de Nacions Sense Estat i, posteriorment, amb l’entrada de LAB i la Intersindical-CSC dins la Federació Sindical Mundial essent reconegudes com a membres de ple dret i dotant de veu pròpia els Països Catalans i el País Basc a les instàncies sindicals internacionals.

Carles Sastre agraí el suport rebut per part de LAB en aquesta tasca tan difícil al mateix temps que destacava el paper crucial jugat per Rafa Díez en la tasca d’internacionalització del conflicte basc, la seva capacitat d’aconseguir que premis Nobel s’hi impliquessin en la sortida negociada al contenciós i, com destacà anteriorment son fill Naike, la seva excepcional visió estratègica.

Sastre conclogué la seva intervenció amb un contundent “Rafa, et volem a tu i a tots els presos polítics bascos a casa”.

Una carta per trencar els murs de la presó

L’acte va cloure amb la lectura per part d’Isabel Pallarés d’una carta signada per tot el Secretariat nacional de la Intersindical-CSC en la qual s’expressa el desig de tota l’organització de tornar a tenir en Rafa Díez lliure i treballant per la llibertat, la pacificació i la justícia social al país Basc.

La carta es va entregar a Naike Díez, fill d’en Rafa, perquè li’n lliuri a la pròxima visita a la presó. Visiblement emocionat, Naike es comprometé a lliurar la missiva a son pare al mateix temps que afirmava “moltíssimes gràcies pel suport, la propera vegada el meu pare estarà davant del micròfon, amb vosaltres, i jo me l’escoltaré des del públic”.

CmOKD12WkAAzusO

@cscCSC / FederacionsCIEMEN,CSC,internacional,mobilització,Rafa DíezL'acte celebrat ahir, 30 de juny, organitzat pel CIEMEN i la Intersindical-CSC concità una seixantena de persones amb destacada presència d'electes catalans. Les mostres de suport al sindicalista basc empresonat arran de l'anomenat cas “Bateragune”, es transmeteren a la representació institucional basca present a l'acte i al fill de...SOM el sindicat independentista i de classe