dia_historico_de_la_paz

Avui, dijous 23 de juny, a l’Havana (Cuba) s’anunciarà oficialment el cessament de les hostilitats armades entre el Govern de Colòmbia i les FARC-EP.

Des de la Intersindical-CSC hem apostat de manera decidida i compromesa per la defensa dels drets humans a Colòmbia, tot desenvolupant projectes de formació per a sindicalistes camperols -víctimes constants de la violència paramilitar- i socialitzant al nostre país i a tots els espais internacionals on participem la necessitat d’establir una pau duradora, estable i que permeti el desenvolupament humà de la població, n’asseguri la seva seguretat i obri un nou escenari de justícia social, pacificació i reparació.

Així mateix, la Intersindical-CSC va participar de les converses de pau de l’Havana convidada en qualitat d’agent internacional. No podem més, doncs, que alegrar-nos per aquest acord i refermar el nostre compromís en el seguiment i suport que sigui necessari per assegurar-ne la seva aplicació.

L’anunci de l’acord

Ahir dimecres 22 de juny es va fer públic un comunicat (descarregar text íntegre) anunciat que les parts han arribat amb èxit “a l’acord del cessament al foc i d’hostilitats bilateral i definitiu, el lliurament de les armes i les garanties de seguretat”. Aquest text és el pas previ a l’anunci oficial que es farà avui, també a l’Havana. Aquest nou pacte, però, no significa que el final de la violència arribi de manera immediata però és un avanç històric en la resolució d’un conflicte de més de 50 anys, la guerra més longeva d’Amèrica, que s’ha saldat amb més de sis milions de desplaçats, més de 200.000 morts i 45.000 desapareguts.

Previsiblement en l’acte oficial d’avui es detallarà el cronograma per al cessament, les condicions per a l’engegada de les zones de concentració dels guerrillers i la fórmula de desistiment i lliurament de les armes amb garanties de seguretat per als desarmats. Queden per tancar els capítols que fan referència a la implementació, la verificació i la refrendació dels acords. El Consell de Seguretat de les Nacions Unides ja està preparat per supervisar i verificar el cessament bilateral del foc, incloent el lliurament de les armes, a través d’una missió política aprovada per l’organisme el gener passat. Les tasques duraran un any, amb la possibilitat d’estendre-les si ho demanen el Govern i les FARC, i començaran a explicar després de la signatura de l’acord final de pau entre ambdues parts.

Justícia i reparació per a les víctimes i lluita contra les organitzacions criminals successores dels paramilitars

El comunicat també especifica que el final de la guerra amb la guerrilla implica “la lluita contra les organitzacions criminals responsables d’homicidis i massacres o que atempten contra defensors de Drets Humans, moviments socials o moviments polítics”. És a dir, es fa referència directa sobre el paper a “les organitzacions criminals que hagin estat denominades com a successores del paramilitarisme i les seves xarxes de suport, i la persecució de les conductes criminals que amenacin la implementació dels acords i la construcció de la pau”. Un dels principals esculls que ha retardat la negociació ha estat la demanda de les FARC que es garanteixi la seva seguretat perquè no es torni a produir un extermini com el qual va sofrir el partit d’esquerra Unió Patriòtica durant els vuitanta i noranta.

La comunitat internacional es bolca en la signatura de l’Acord de Pau

A l’acte d’avui a l’Havana acudiran les dues delegacions que negocien la pau des de fa més de tres anys, el president Juan Manuel Santos i el secretari general de l’ONU Ban Ki-moon en companyia del president del Consell de Seguretat i el president de l’Assemblea General. Raúl Castro, president de Cuba, el canceller noruec, Borge Brende, ho faran en qualitat de garants del procés. També estaran en representació dels estats acompanyants, la presidenta de Xile, Michelle Bachelet i el de Veneçuela, Nicolás Madur. Completen la delegació, el delegat especial dels Estats Units per al procés de pau, Bernie Aronson; i de la Unió Europea, Eamon Gilmore.

@cscInternacionalacords de pau,Colòmbia,CSC,internacional,mobilització,pau,solidaritatAvui, dijous 23 de juny, a l'Havana (Cuba) s'anunciarà oficialment el cessament de les hostilitats armades entre el Govern de Colòmbia i les FARC-EP. Des de la Intersindical-CSC hem apostat de manera decidida i compromesa per la defensa dels drets humans a Colòmbia, tot desenvolupant projectes de formació per a...SOM el sindicat independentista i de classe