La Presidenta del Brasil Dilma Rousseff

Article de Sergi Perelló, Vicesecretari general de la Intersindical-CSC

Hi ha en marxa un cop d’estat, dissimulat en un procés d’impeachment, sense cap base legal, que constitueix una greu amenaça a la democràcia, la sobirania nacional, la legislació laboral i les conquestes històriques de les classes populars. La conspiració colpista ve de lluny, ja es feu present a les manifestacions de 2013 i 2014 (sota el lema “no hi haurà copa”) manipulades per tal de crear un ambient de caos social i per debilitar i desestabilitzar el govern de la presidenta Dilma Rousseff. L’ofensiva va anar en augment després de la reelecció de Dilma amb el procés d’impeachment encapçalat per Eduardo Cunha, un senyor demandat per la Cort Suprema del Brasil.

Una anàlisi més ampli de la realitat suggereix que no es tracta d’un moviment restringit al Brasil, sinó d’una onada conservadora molt més extensa, que té com a fons la crisi econòmica i geopolítica del capitalisme així com l’estructura de domini internacional que els Estats Units encapçala. Els revessos electorals de les forces democràtiques a l’Argentina, Veneçuela i Bolívia, així com els cops d’estat a Hondures (2009) i Paraguai (2012), estan emmarcades en la mateixa onada.

Al Brasil, com a la resta d’Amèrica Llatina, el latifundisme, una part de la gran burgesia i les elits financeres internacionals, amb l’inestimable ajuda dels Estats Units, tornen a trobar el seu momentum. De fet són els mateixos, que el 1964, van promoure el cop d’estat al Brasil.

De fet, allò que perseguien els colpistes l’any 1964, s’entreveu a les línies mestres del suposat futur govern un cop puguin desfer-se de Dilma Rousseff; el vicepresident del govern, Michel Temer, del PMBD (Partit de Moviment Democràtic Brasiler) ja ha promès a la patronal acabar amb la Consolidació de les Lleis Laborals (la legislació laboral brasilera), primar el mercat per sobre de les lleis, ajustos fiscals i retallades en salut, educació i protecció social. I com a cirereta en matèria estrictament laboral, acabar amb les pujades del salari mínim, reduir les cobertures de la seguretat social i fixar un mínim per a jubilar-se, que sempre vol dir fer-ho el més tard possible.

El PSDB, (Partit de la Social-Democràcia Brasilera), que tot i el seu nom és un partit estrictament de dretes, dóna suport a les propostes de Temer. I per això mateix, les principals patronals i organitzacions de terratinents (Federació de les Indústries de Sao Paolo, la Confederació Ruralista o la Confederació Nacional de la Indústria) donen suport i patrocinen l’impeachment.

El capital estranger, i també els Estats Units, en poden sortir guanyant amb l’impeachment, amb privatitzacions de gran empreses públiques, especialment PetroBras, però sobretot perquè Brasil deixaria d’apuntalar les estructures (independents de ‘l’imperi’) d’integració d’Amèrica Llatina i el Carib, com el MERCOSUR, la CELAC o els BRICS.

Amb el bloqueig del projecte nacional, democràtic i popular que, amb encerts i molts errors òbviament, s’anava aplicant al Brasil des de 2003, els colpistes pretenen restaurar les polítiques neocons per davant dels interessos nacionals i els drets socials del Brasil. És un procés il·legítim i marcadament antidemocràtic, que no dubtarà més endavant a criminalitzar la protesta i retallar les llibertats. És el típic esquema que ha emprat mobilitzacions de descontentament i el discurs de la manca de democràcia al Brasil, per després repartir a tort i a dret garrotades mentre converteix la protesta en pseudo-terrorisme.

Com a tot arreu, som davant la disputa per l’hegemonia de les forces democràtiques i progressistes del Brasil davant les elits egoistes de sempre. I com amb tot, és la gent, el poble, les majories socials, qui amb les mobilitzacions poden seguir endavant amb les transformacions o tornar enrere. I és curiós, i simptomàtic, que un dels principals moviments que està cridant a la gent a sortir al carrer a defensar les conquestes socials es digui Front del Poble Sense Por.

@cscInternacionalBrasil,Dilma,internacional,Internacionalisme,PTArticle de Sergi Perelló, Vicesecretari general de la Intersindical-CSC El Brasil viu un moment polític greu i particularment perillós pel conjunt dels treballadors i treballadores Hi ha en marxa un cop d'estat, dissimulat en un procés d'impeachment, sense cap base legal, que constitueix una greu amenaça a la democràcia, la sobirania...SOM el sindicat independentista i de classe