Els ponents de l'acte: carme Teixidó, Carles Sastre, Jordi Borràs i Toni Albà
Els ponents de l’acte: Carme Teixidó, Carles Sastre, Jordi Borràs i Toni Albà

L’acte va comptar amb les intervencions de l’actor Toni Alba, del periodista gràfic, Jordi Borràs, de Carme Teixidó, coordinadora de la nova secció i presidenta d’Ara o Mai, entitat que treballa en el suport logístic i de difusió de la sectorial i de Carles Sastre,  Secretari general de la Intersindical- CSC, organització sindical que impulsa la sectorial d’autònoms.

L’acte comptà amb la presència de representants de partits polítics i organitzacions civils del país. Fem un breu recull de les diverses intervencions dels ponents.

– Carles Sastre, Secretari general de la Intersindical-CSC

Carles Sastre, Secretari general de la Intersindical-CSC, va obrir els parlaments donant algunes dades, com que a Catalunya hi ha més de 500.000 autònoms, que el 70% d’aquest col·lectiu no tenen assalariats, o que la majoria es concentren en el sector serveis. Va explicar com les empreses opten cada vegada més per externalitzar costos i serveis, el que obliga als treballadors a fer-se autònoms, assumint els costos i la complexitat administrativa que això suposa a l’estat espanyol, i que actualment el 32% de les ofertes laborals pels autònoms són de grans empreses.

Carles Sastre va fer una crida a trencar el mite de l’autònom “empresari”, només un 5% del total del col·lectiu, situant la immensa majoria del col·lectiu dins de les classes populars

Així mateix, Sastre va fer una crida a trencar el mite de l’autònom “empresari”, només un 5% del total del col·lectiu, situant la immensa majoria del col·lectiu dins de les classes populars. Treballadors precaris o en risc de precarietat: falsos autònoms a empreses i sectors diversos, treballadors per compte aliè que han perdut el seu lloc de feina per ERO i que es veuen obligats a esdevenir autònoms per a cotitzar i així ser perceptors d’una pensió contributiva o persones que, davant la dificultat de trobar feina, es veuen abocats a l’auto ocupació per a sobreviure. Tot sovint aquestes persones han de convertir els seus estalvis, domicilis o vehicles en capital social per fer front als impostos i requeriments burocràtics.

Des de la Intersindical-CSC, Sastre, va definir la creació de la sectorial d’autònoms com una “aposta estratègica del sindicat en una conjuntura política de procés constituent de la república catalana independent“. El sindicat vols cobrir tots els flancs possibles en l’aspecte social i econòmic del procés democràtic català per “assegurar que el nou país estigui al servei de les classes populars“.

la creació de la sectorial d’autònoms és una aposta estratègica del sindicat en una conjuntura política de procés constituent de la república catalana independent

El Secretari general de la Intersindical-CSC conclogué la seva intervenció encoratjant els i les treballadores autònomes a organitzar-se, afiliar-se a la Intersindical-CSC i treballar conjuntament amb el conjunt de la classe treballadora -de la qual en són integrants- en la construcció d’una República Catalana de caràcter democràtic i social.

– Carme Teixidó, coordinadora de Som Autònoms, autònoms de la intersindical-CSC

Carme Teixidó va recordar que la quota d’un autònom a l’estat espanyol és actualment de 257 € des del primer dia, independentment de si té vendes o no en té, i que això contrasta amb estats com la Gran Bretanya, amb una quota de 70 €, que no pagues fins que l’empresa no arriba a un volum de facturació, o Holanda on donar-se d’alta costa 1 €.

Teixidó va dir que el col·lectiu d’autònoms és invisible: existeix una percepció esbiaixada per part de determinats treballadors assalariats i empresaris. Teixidó reblà que ” no tenim temps, estem treballant tot el dia, i ens oblidem de reivindicar. Però la mentalitat d’un autònom és la mentalitat solidària d’un treballador. Per això volem aconseguir que aquest col·lectiu estigui representat. Des del sindicat volem facilitar, a uns preus molt econòmics, la gestió dels impostos a pagar i el suport solidari a aquest tipus de treballadors”.

L'acte de presentació fou un èxit amb gran afluència de públic
L’acte de presentació fou un èxit amb gran afluència de públic

Finalment va afirmar que “des de Som Autònoms s’entrarà en el debat de la nova República catalana independent, perquè aquesta defensi un nou model pels treballadors autònoms i dignifiqui les seves condicions laborals i vitals”.

– Jordi Borràs, periodista gràfic i il·lustrador

Jordi Borràs va explicar la seva experiència com autònom, i va recordar per exemple que per ser fotògraf i periodista ha de portar dos epígrafs i dues comptabilitats paral·leles: “als centres educatius no t’expliquen aquest drama. Em veig obligat a declarar dues activitats econòmiques diferents. De vegades sembla que la legislació espanyola d’autònoms sembla feta expressament per obligar-te a delinquir”.

de vegades sembla que la legislació espanyola d’autònoms sembla feta expressament per obligar-te a delinquir

Borràs va afirmar que en el sector de la premsa cada cop es contracten més autònoms per substituir els treballadors assalariats de plantilla.

Per altra banda palesà que les gestories de Perpinyà cada cop tenen més clients sud-catalans, no pas per motivacions “patriòtiques”, sinó perquè surt més barat ser autònom a l’estat francès.

Borràs tancà la seva participació acabar demanant “que la futura República catalana no esdevingui una petita Espanya, i no copiar models inoperants i injustos com el dels autònoms“.

– Toni Albà, actor

Per la seva part l’actor Toni Albà es va definir com autònom, empresari i d’esquerres, i va dir que ell forma part del 30% dels autònoms que tenen assalariats, i que per ser actor ha hagut de fer-se autònom. “Treballo quan puc treballar, quan em contracten” va dir. Va explicar la seva experiència de 9 anys a l’estat francès on els treballadors culturals gaudeixen d’uns drets molt millors que els d’aquí.

a casa nostra, el 98% dels contractes per autònoms de l’espectacle i la cultura provenen dels Ajuntaments

Albà expressà que “si no posem remei des d’Europa o d’un possible estat català, acabarem amb les condicions d’EUA. Jo ara et contracto perquè m’interessa però si d’aquí a un temps no m’agrada com vas vestit et faig fora” va posar com exemple Albà.

“Precarietat, desempara és el que tenim ara, però només cal observar com funcionen altres països, amb Alemanya o Islàndia per trobar exemples de com canviar” va sentenciar l’actor català.

Podeu trobar més informació a:
www.somautonoms.cat així com al compte de Twitter

@cscCSC / Federacionsacte,autònoms,CSC,presentació,sectorial,som autònomsL’acte va comptar amb les intervencions de l’actor Toni Alba, del periodista gràfic, Jordi Borràs, de Carme Teixidó, coordinadora de la nova secció i presidenta d’Ara o Mai, entitat que treballa en el suport logístic i de difusió de la sectorial i de Carles Sastre,  Secretari general de la Intersindical- CSC,...SOM el sindicat independentista i de classe