Mural a l'Ulster   |   Foto: agències
Mural a l’Ulster | Foto: agències

El nord d’Irlanda s’enfronta a una crisi política i a la possibilitat real de col·lapse de les institucions polítiques, incloent l’Assemblea de poder compartit a Belfast -sorgida de l’Acord de Divendres Sant el 1998- que ha estat funcionant des de 2007.

El catalitzador de la crisi actual, en primera instància, es troba en l’assassinat de dos homes a Belfast, ambdós antics presoners polítics republicans.

Una tempesta mediàtica va esclatar el passat 22 d’agost després que un policia en roda de premsa -davant del segon assassinat, el de Kevin McGuigan- fes públiques les paraules de George Hamilton -Cap de policia del PSNI (Policia d’Irlanda del Nord)- el qual afirmava que membres de l’IRA, a nivell individual, havien participat en l’assassinat.

L’actual situació de crisi és, de fet, la culminació de la inestabilitat política del procés polític de pacificació des de 2010, i agreujada pel programa d’austeritat imposat pel Govern conservador britànic.

Gerry Adams va fer públic el posicionament del Sinn Féin en la seva columna setmanal a ”Andersonstown News” el passat 11 de setembre. El líder republicà remarcava que “és important recordar que el catalitzador inicial d’aquesta crisi va ser l’assassinat de dos homes. Però els actuals esdeveniments són deguts a les maniobres del Partit Unionista de l’Ulster (UUP) i la facilitat amb la qual el Partit Democràtic Unionista (DUP), majoritari entre els unionistes, s’ha deixat acovardir pel relat i les actuacions de l’UUP.

Així mateix, Adams, aclarí que “durant les més de dues dècades del procés de pau, el Sinn Féin i els republicans, inclòs l’IRA, s’han pres una sèrie d’iniciatives històriques per donar una oportunitat a la pau; per mantenir el procés en els moments difícils i superar els obstacles”.

“El Sinn Féin sempre ha confiat plenament que l’IRA va deixar l’etapa de lluita armada després del seu anunci públic en 2005. La guerra ha acabat i l’IRA ha marxat i ja no tornarà…”

El Sinn Féin ha demanat insistentment a qualsevol persona que tingui informació que col·labori perquè els responsables s’enfrontin al corresponent procés als tribunals. Adams remarca que “som molt conscients del fet que hi ha dues famílies i dues comunitats locals en dol per la pèrdua d’éssers estimats. Tots dos assassinats van ser duts a terme per delinqüents. Els responsables no són republicans, són criminals i enemics de la pau i el procés de pacificació”.

“Aquesta és una crisi artificial. Es tracta de la rivalitat electoral entre els dos partits unionistes” rubrica Adams.

Si voleu més informació sobre l’actual situació política a Irlanda del Nord, podeu descarregar el newsletter especial editat pel Sinn Féinn des d’aquest enllaç.

Així mateix, ací podeu llegir l’article de Gerry Adams traduït al castellà pel diari basc Naiz.

@cscInternacionalinternacional,Irlanda,procés de pau,Sinn FéinEl nord d'Irlanda s'enfronta a una crisi política i a la possibilitat real de col·lapse de les institucions polítiques, incloent l'Assemblea de poder compartit a Belfast -sorgida de l'Acord de Divendres Sant el 1998- que ha estat funcionant des de 2007. El catalitzador de la crisi actual, en primera instància,...SOM el sindicat independentista i de classe