Caixer automàtic d'una entitat bancària   |   Foto: agències
Caixer automàtic d’una entitat bancària | Foto: agències

La banca busca vies per cobrar més comissions, en ocasions carregant-les en serveis que abans eren gratis   |   El Banc d’Espanya l’insta a explorar fórmules per millorar els ingressos

Tota conversa amb un banquer aquest any té un element comú: la seva obsessió per millorar la rendibilitat de les seves entitats. El pitjor de la crisi ha passat per al sector, amb la morositat a la baixa i amb aquesta les provisions per protegir-se de les pèrdues per impagaments. No obstant, els seus comptes es veuen afectats pels baixos tipus d’interès amb què el Banc Central Europeu (BCE) està intentant reactivar l’economia europea: paguen menys pels dipòsits, però també cobren menys pel crèdit.

La baixada de la remuneració del passiu té un límit ja que, tot i que algunes entitats admeten haver-s’ho plantejat teòricament, cap s’atreveix a cobrar per guardar els diners, com ha aconseguit fer el Tresor amb el deute de terminis més curts. En canvi, el crèdit segueix abaratint-se, amb la qual cosa el marge per client -la base més recurrent dels ingressos- està minvant fins a nivells perillosos per a la seva viabilitat.

«Els particulars no són rendibles», resumeix un executiu financer. «Hi ha entitats amb el marge d’explotació negatiu si li treus el resultat d’operacions financeres (venda de carteres de deute públic, sobretot) i el cobrament de dividends», abunda un altre.

Les entitats, així, s’han posat a buscar fins i tot sota les pedres del seu balanç vies per millorar els ingressos per comissions, en alguns casos carregant-les sobre serveis que abans eren gratis. Una mostra és la decisió de CaixaBank i BBVA de cobrar dos euros als no clients que facin servir els seus caixers, un pas que estudia seguir la resta del sector.

Els bancs ho estan fent per si mateixos, però per si de cas el Banc d’Espanya els ha donat un avís. «Convé fer una reflexió sobre si la banca comercial pot seguir basant el gruix de la generació d’ingressos en la bretxa entre la remuneració de l’actiu i la del passiu. En el context actual, sembla raonable esperar una generació més gran de valor en la prestació de serveis transaccionals o de gestió que pugui ser directament retribuïda amb les comissions corresponents», els va advertir fa dies el subgovernador, Fernando Restoy.

El problema és la baixa rendibilitat mitjana sobre el capital, que no va arribar al 3% l’any passat a la zona euro. La del sector espanyol va anar millor, del 6,5%, però en bona mesura recolzada en operacions financeres no recurrents. «Com que el cost del capital es podria situar a l’entorn del 10%, és evident que la rendibilitat del negoci ha de millorar per assegurar la seva capacitat per atraure els fons que requereix l’expansió de l’activitat creditícia i els nous requeriments regulatoris», va advertir Restoy.

La pressió del mercat és palpable. «El sector bancari comença la publicació de resultats amb grans expectatives, esperant un 40% més de beneficis. El test trimestral davant els inversors podrà passar factura a diferents entitats si no són capaces de mostrar solidesa en el balanç i alternatives creïbles al marge d’interessos, que seguirà sent un maldecap pels baixos interessos en què es mou la zona euro», apunta Javier Urones, analista de XTB.

Article de Pablo Allendesalazar publicat a El Periódico

@cscEconomiabanca,comissions,economiaLa banca busca vies per cobrar més comissions, en ocasions carregant-les en serveis que abans eren gratis   |   El Banc d'Espanya l'insta a explorar fórmules per millorar els ingressos Tota conversa amb un banquer aquest any té un element comú: la seva obsessió per millorar la rendibilitat de les seves...SOM el sindicat independentista i de classe