Suso Seixo (CIG), Ainhoa Etxaide (LAB), Carles Sastre (Intersindical-CSC) i Mònica Sabata (FOCIR) a l'acte "Sobiria i sindicalisme".
Suso Seixo (CIG), Ainhoa Etxaide (LAB), Carles Sastre (Intersindical-CSC) i Mònica Sabata (FOCIR) a l’acte “Sobirania i sindicalisme”.

La Jornada Internacionalista desenvolupà actuacions en diversos àmbits destacant la recepció de les delegacions de LAB, CIG i Intersindical-CSC pels grups parlamentaris d’ERC i la CUP al Parlament de Catalunya. Així mateix, a la tarda es presentà el llibre “El cas d’internacionalització de la Intersindical-CSC” editat per la FOCIR a l’Espai Vilaweb amb un ple absolut.

Reforçament de l’extensa aliança entre CIG, LAB i Intersindical-CSC

Durant la jornada es tractaren diversos temes de gran calat per a les tres centrals sindicals, que comparteixen interessos comuns i desenvolupen una important tasca en la conjunció de la tasca sindical amb l’alliberament nacional i social dels seus respectius països.

Els secretaris generals de CIG Suso Seixo, Intersindical-CSC Carles Sastre i la Secretària general de LAB Ainhoa Etxaide varen posar en comú experiències i visions de la situació actual del moviment sindical. Entre els punts abordats, destaca la necessària adaptació dels sindicats de classe a un escenari marcat per la crisi econòmica, la desregulació laboral i la dificultat d’oferir suport a una classe treballadora afectada per la segmentació i l’atur, elements que impossibiliten continuar el camí traçat pel sindicalisme majoritari institucional.

Les tres centrals sindicals comparteixen la visió que el futur del sindicalisme implica establir espais de contrapoder als centres de treball i participar de les iniciatives que plantegen els diversos moviments populars progressistes.

Aquests reptes seran assumits pels tres sindicats independentistes des de la coordinació en els àmbits internacionals que comparteixen i des del suport mutu que ofereixen a les afiliacions de les tres centrals sindicals.

S’enforteixen, així, els protocols que asseguren que els treballadors gallecs i bascos que es trobin al nostre país comptaran amb el suport de la Intersindical-CSC i LAB i CIG faran el mateix amb els nostres connacionals que resideixen a Euskal Herria i Galiza.

Els grups parlamentaris d’ERC i la CUP reben LAB, CIG i Intersindical-CSC al Parlament de Catalunya

Representants dels Grups parlamentaris de la CUP i d'ERC reben LAB, CIG i CSC al Parlament de Catalunya
Representants dels Grups parlamentaris de la CUP i d’ERC reben LAB, CIG i CSC al Parlament de Catalunya

Altre punt assenyalat a l’agenda del dia era traslladar a les forces independentistes del Parlament català les inquietuds i experiències de les tres centrals sindicals. Així mateix, des de la Intersindical-CSC, es considerà primordial que els companys gallecs i bascos coneguessin de primera mà què en pensen les formacions independentistes catalanes de la situació actual del procés democràtic català cap a la independència.

Delegacions de CIG, LAB i Intersindical-CSC es reuniren al migdia amb David Fernández, diputat de la CUP, amb el qual es debateren diversos temes sindicals, laborals i socials. Fernández, per la seva banda, traslladà a les delegacions internacionals la visió de la CUP sobre la situació i evolució del procés independentista català.

La següent trobada fou amb Anna Simó, Vicepresidenta primera del Parlament de Catalunya i diputada d’ERC, i amb Pere Aragonès, diputat d’ERC i afiliat a la Intersindical-CSC.

Les delegacions sindicals i els representants del Grup parlamentari d’ERC abordaren també diversos temes socials i laborals i conegueren el posicionament d’ERC sobre el procés independentista català.

Ambdues trobades han estat descrites com a molt positives per LAB, CIG i Intersindical-CSC en tant que han permès que les dues formacions independentistes presents al Parlament català coneguin, des d’una visió sindical, la situació sòciopolítica a Galiza i Euslkal Herria. Així mateix, els nostres sindicats germans, han rebut de manera directa i personal tot un seguit d’informacions sobre el procés català tot sovint distorsionada o falaç per part dels mitjans informatius foranis.

Solidaritat amb la campanya “Gure Esku Dago” que es desenvolupa a Euskal Herria

Aprofitant la visita al Parlament de Catalunya, David Fernández (CUP) i Anna Simó i Pere Aragonès (ERC) oferiren el seu suport a la campanya “Gure Esku Dago”. Així mateix, les delegacions de la CIG i de la Intersindical-CSC també oferiren el seu suport a aquesta iniciativa popular basca.

Presentació pública del llibre “El cas d’internacionalització de la Intersindical-CSC”

Per cloure aquesta Jornada internacionalista es celebrà un acte públic a l’Espai Vilaweb, ple de gom a gom, en el qual hi intervingueren Seixo, Etxaide, Sastre i Mònica Sabata de la FOCIR.

Ponents de l'acte

Les entitats catalanes internacionalment reconegudes

Mònica Sabata, Presidenta de la FOCIR

La primera intervenció va anar a càrrec de Mònica Sabata, presidenta de la FOCIR (Federació d’Organitzacions Catalanes Internacionalment Reconegudes), entitat que ha editat el llibre sobre la Intersindical-CSC.

Durant la seva intervenció, Sabata va relatar les dificultats que han de superar les entitats catalanes per assolir representació internacional a causa de les pressions que exerceix l’estat espanyol. Tot i això, la Presidenta de la FOCIR va destacar que la riquesa del teixit associatiu català ha aconseguit desbordar els murs imposats per l’estat espanyol fins al punt que les entitats catalanes reconegudes internacionalment depassen sobradament el centenar.

Mònica Sabata va cloure la seva intervenció encoratjant la Intersindical-CSC a continuar la seva tasca d’internacionalització de la realitat catalana.

– La CIG, el sindicat majoritari a Galícia davant l’alliberament nacional i la transformació social.

Suso Seixo, Secretari general de CIG

Suso Seixo, Secretari general de la CIG, va centrar la seva intervenció en la defensa d’un model de relacions internacionals allunyat de la burocràcia i que esdevingui un actiu en la transformació social i l’acció internacional coordinada dels i les treballadores.

Seixo exposà, també, les dificultats que ha hagut d’afrontar la CIG -sindicat majoritari a Galiza i amb la condició de “més representatiu” en l’àmbit d’estat espanyol- per assolir representació internacional a causa de l’actitud hostil i bel·ligerant dels dos grans sindicats espanyols.

Tot i això la central sindical gallega ha aconseguit tenir presència pròpia a Europa i als països lusòfons, per motius culturals, i a l’Amèica llatina a causa de la gran quantitat de migrats gallecs establerts a aquells països.

El Secretari general de la CIG va cloure el seu parlament tot refermant l’aliança amb la Intersindical-CSC.

– LAB, internacionalitzar el sindicat i oferir una altra veu sobre el conflicte basc

ain
Ainhoa Etxaide, Secretària general de LAB

Ainhoa Etxaide, Secretària general de LAB, inicià la seva intervenció tot remarcant el paper pioner de LAB i la Intersindical-CSC en l’assoliment de representació d’Euskal Herria i els Països Catalans a organismes sindicals internacionals com ara la Federació Sindical Mundial o la creació de la Plataforma de Sindicats de Nacions Sense Estat. Aquest camí en comú “ha enfortit enormement la relació entre els nostres sindicats” afirmà Etxaide.

Per al sindicat basc, la internacionalització ha pivotat entre l’estrictament sindical i la tasca de donar a conèixer una versió del contenciós que enfronta Euskal Herria i l’estat espanyol diametralment oposada a la difosa mitjançant els mitjans de comunicació i les ambaixades espanyoles.

Aquesta doble actuació “ha estat difícil, però ens hem sortit” afirmà Etxaide, exposant que la tasca del sindicat independentista basc es va basar en  “assolir el coneixement del sindicat i la situació del país, el reconeixement de la nostra organització i l’establiment d’aliances” tan en l’àmbit internacional com a la mateixa Euskal Herria.

Ainhoa Etxaide va concloure la seva participació desitjant que “les relacions fraternals entre LAB i la Intersindical-CSC, que vénen de tan enrere, continuïn molt més endavant en el temps”.

– Intersindical-CSC, una feina que ha obert el camí a altres organitzacions dels Països Catalans.

Carles Sastre, Secretari general de la Intersindical-CSC

Carles Sastre, Secretari general de la Intersindical-CSC va iniciar la seva intervenció tot recordant la situació d’empresonament de Rafa Díez Usabiaga i “la seva tasca imprescindible la cuina d’aquest camí que ens ha dut a ser reconeguts internacionalment”. Així mateix, demanà la immediata posada en llibertat de Rafa Díez, demanda efectuada constantment per la Intersindical-CSC

Sastre exposà que “des de la sinceritat, hem de dir que la Intersindical-CSC està hiperrepresentada internacionalment si ens atenem a la dimensió del nostre sindicat” fet no es pot explicar d’altra manera que “a causa de la ingent tasca militant i destinació de recursos que, si bé ens podia afectar negativament en el dia a dia de l’organització, era imprescindible fer per situar el nostre país al mapa i estendre el desig de la majoria de la població d’esdevenir ciutadans d’una República Catalana independent i social més justa”.

“Explicar la situació dels Països Catalans arreu del món i amb veu pròpia ha estat una tasca dura” afirmà Sastre “però s’està duent a terme a base de militància, increment de les càrregues de treball i una bona optimització de recursos” d’un sindicat com la Intersindical-CSC, allunyat dels mecanismes de finançament dels grans sindicats espanyols i que s’alimenta de les quotes de la seva afiliació.

“El fet de ser reconeguts internacionalment com a país, de manera independent de l’estat espanyol, ens satisfà com a militants i com a organització” reconegué Sastre per afirmar tot seguit que ”hem aconseguit obrir les portes a altres sindicats i organitzacions del país i ens en sentim ben orgullosos”.

Sastre finalitzà la seva intervenció tot afirmant que “sense independència no hi ha canvi social i sense el sindicalisme el procés independentista estaria mancat d’una de les potes principals: la construcció d’un país al servei de les classes populars

L’acte es tancà amb l’entrega d’un exemplar físic del llibre “El reconeixement internacional de la Intersindical-CSC“escrit per Àlbar Llobet  i editat per la FOCIR que podeu descarregar des d’aquest enllaç.

@cscCSC / FederacionsCIG,CSC,FOCIR,FSM,internacional,Internacionalisme,LAB,mobilització,PSNSE,sindicalisme,solidaritatLa Jornada Internacionalista desenvolupà actuacions en diversos àmbits destacant la recepció de les delegacions de LAB, CIG i Intersindical-CSC pels grups parlamentaris d'ERC i la CUP al Parlament de Catalunya. Així mateix, a la tarda es presentà el llibre “El cas d'internacionalització de la Intersindical-CSC” editat per la FOCIR...SOM el sindicat independentista i de classe