Manifestació de familiars de sindicalistes assassinats |  Foto: agències
Manifestació de familiars de sindicalistes assassinats | Foto: agències

L’Escola Nacional Sindical (ENS) va denunciar aquest divendres a Washington l’assassinat de 105 sindicalistes durant quatre anys, que coincideixen amb l’aplicació del pla d’acció laboral que Colòmbia va subscriure el 2011 com a complement al Tractat de Lliure Comerç (TLC) amb els Estats Units.

Colòmbia va donar per complert a l’octubre de 2014 el pla d’acció, que va entrar en vigor el maig de 2012 i amb el qual el país es va comprometre a millorar les condicions laborals, a prendre mesures per reduir la violència contra els sindicalistes i a combatre la impunitat, a canvi que el Govern del president dels EUA, Barack Obama, enviés el TLC al Congrés per a ser ratificat.

No obstant això, en un informe presentat aquesta setmana a Washington, l’entitat que investiga i estudia el sindicalisme colombià, amb seu a la ciutat de Medellín (Colòmbia), afirma que “el pla d’acció laboral no ha acabat d’implementar-, els seus efectes queden llunys dels objectius inicials i la informació disponible sobre el seu desenvolupament no és completa i detallada “.

Segons l’informe, entre el 7 d’abril de 2011 i el 31 març 2015, 1.933 persones afiliades a diferents sindicats van ser víctimes de violacions a la vida, la llibertat i la integritat personal, entre les que es comptabilitzen atacs i amenaces, que es van traduir en 105 assassinats.

“A Colòmbia, el pla no s’ha implementat. És foc d’encenalls”, ha assegurat avui a Efe el director general de l’Escola Nacional Sindical de Colòmbia, José Luciano Sanín Vásquez, que es troba aquesta setmana de visita a la capital nord-americana.

Sanín Vásquez i la subdirectora de l’Escola Nacional Sindical de Colòmbia, Verónica Tabares, es van reunir durant la seva visita a Washington amb els congressistes Sandy Levin (Michigan), Jim McGovern (Massachusetts) i Mark Pocan (Wisconsin), segons l’entitat colombiana.

A més, van tenir converses amb representants del Departament d’Estat, de Comerç i de Treball, acompanyats per representants de l’organització sindical AFL-CIO, la més gran dels EUA i que, al costat de diversos congressistes demòcrates, va ser la que més va pressionar perquè es vinculés un pla d’acció laboral al TLC.

Quan ja han passat 20 anys des del tractat de Lliure Comerç d’Amèrica del Nord amb Mèxic i el Canadà (NAFTA), “tenim clar que el model comercial que propugna Estats Units no funciona ni per als ciutadans de dins ni per als de fora”, va dir a Efe Brian Finnegan, coordinador global de drets laborals de AFL-CIO.

Tant l’organització no governamental com AFL-CIO van aprofitar per criticar el tràmit parlamentari ràpid (“fast track”), mecanisme pel qual el president dels EUA pot negociar els acords comercials amb altres països i després sotmetre’ls al Congrés per la seva aprovació o rebuig, sense possibilitat d’esmenes.

Aquest dijous, líders del Congrés dels EUA van anunciar un acord preliminar sobre aquesta legislació, que permetria al Govern accelerar el procés de l’Acord d’Associació Transpacífica (TPP) i l’Acord Transatlàntic per al Comerç i la Inversió entre Europa i els Estats Units (TTIP).

Font: El espectador

@cscAcció Social / Igualtat / Mobilitzacióacció social,assassinats,Colòmbia,CSC,internacional,Internacionalisme,sindicalisme colombià,solidaritat  L'Escola Nacional Sindical (ENS) va denunciar aquest divendres a Washington l'assassinat de 105 sindicalistes durant quatre anys, que coincideixen amb l'aplicació del pla d'acció laboral que Colòmbia va subscriure el 2011 com a complement al Tractat de Lliure Comerç (TLC) amb els Estats Units. Colòmbia va donar per complert a...SOM el sindicat independentista i de classe