Imatge: estoc

Per Juan Torres López

L’escàndol vergonyós de la targeta de Caja Madrid (que possiblement s’ha d’haver produït en moltes altres caixes) posa sobre la taula un pressupòsit sobre el qual coincideixen molts economistes des de fa molt temps: la confiança i la probitat són condicions fonamentals sense les quals és molt difícil que es produeixi progrés econòmic. Així ho havien escrit en les seves obres mestres economistes genials com Adam Smith o John Stuart Mill quan comprovaven que les diferències en el progrés de les nacions moltes vegades tenien a veure amb la dificultat que resultava confiar en algunes d’elles i que les persones actuessin amb honestedat en el món dels negocis.

Sense perseguir i castigar els lladres i criminals de coll blanc que han provocat la crisi, siguin qui siguin, ni sortirem d’ella ni podrem evitar que l’altra crisi que ens espera sigui molt pitjor i més tràgica.

Des de llavors, altres economistes i investigadors han demostrat, fins i tot amb experiments de laboratori com els de Paul Zak, professor d’economia i fundador d’un conegut centre de neuroeconomia a Califòrnia, que la confiança és la base de l’activitat econòmica i que, com va mostrar també el Nobel Douglas North, la seva absència és el que pot explicar l’endarreriment i la mala gestió econòmica en molts països i èpoques històriques. Els estudis del primer indiquen que enfortir l’estat de dret augmentant les llibertats, reduir les desigualtats i la corrupció i facilitar l’entesa interpersonal són factors decisius per generar una “bona política” i que aquesta és la que promou la confiança que és el fonament de la prosperitat permanent. I un economista del Banc Mundial, Steve Knack, fins i tot ha arribat a avaluar el que anomena “l’economia de la confiança”, afirmant que és la major responsable de l’avantatge econòmica dels Estats Units sobre altres països.

Altres estudis de Yann Algan i Pierre Cahuc, entre molts altres, han comprovat que la confiança influeix directament en l’evolució a mitjà i llarg termini de la renda per càpita, i en la Chicago Booth School of Business s’elabora un conegut indicador que mostra també que la confiança és determinant de l’estabilitat dels mercats i les activitats financeres.

Són també molts els economistes que consideren que la manca de confiança és el que està impedint que surti amb promptitud i èxit de la crisi en la qual estem immersos. I aquesta idea, ja tan generalitzada des de fa tant de temps, és la que porta a considerar que serà impossible recuperar la confiança en les institucions i en les relacions interpersonals necessàries perquè hi hagi de nou suficient activitat econòmica generadora de riquesa sense que es persegueixi i condemni als responsables de tot el que ha succeït en l’economia mundial i, en el nostre cas, en l’espanyola.

Així ho han defensat premis Nobel d’Economia com Joseph Stiglitz o George Akerlof, que subratlla que deixar de castigar els criminals de coll blanc és un incentiu perquè es cometin nous delictes econòmics que destrueixen l’economia.

No obstant això, el que està passant a gairebé tothom és justament tot el contrari. Els responsables dels grans fraus i estafes econòmiques tenen cada vegada més gran impunitat perquè han acumulat molt poder polític. Un estudi de la Syracuse University dels Estats Units (els seus resultats es poden veure aquí) demostra que la persecució als fraus comesos per entitats financeres ve disminuint en els últims anys, just quan en major nombre s’han comès. A Obama li cap també el lamentable honor de perseguir aquest tipus de delictes en molta menor mesura que Reagan o Bush.

A Espanya estem arribant a nivells d’impunitat i desvergonyiment que no només han destruït la confiança de la població en les institucions i en la classe política i financera, sinó que produeixen una indignació que està a punt de crear un altre tipus de problemes socials.

No es pot deixar lliures als lladres, per molt alt que sigui el seu bressol, per molt gran que sigui la seva influència, per molt poderós que sigui el partit que el fa pujar, per molt voluminosa que sigui la seva cartera o per molt alt que estigui qui pot ser que caigui si cau el lladre.

@cscEconomiacorrupció,crisi,economia,estafa,opinióPer Juan Torres López L'escàndol vergonyós de la targeta de Caja Madrid (que possiblement s'ha d'haver produït en moltes altres caixes) posa sobre la taula un pressupòsit sobre el qual coincideixen molts economistes des de fa molt temps: la confiança i la probitat són condicions fonamentals sense les quals és...SOM el sindicat independentista i de classe