Mobilització popular de l'11 de setembre d'enguany a Barcelona
Mobilització popular de l’11 de setembre d’enguany a Barcelona

Article d’opinió de Carles Sastre, secretari general de la Confederació Sindical Catalana (CSC)

La Xarxa Referèndum 9N aplega un tot seguit d’organitzacions i col·lectius i té com a objectiu “contribuir a fer que sigui possible votar el 9N sobre la independència” des de la convicció que la celebració del referèndum és irrenunciable per a què la ciutadania pugui decidir el futur polític de Catalunya. La Confederació Sindical Catalana (CSC) és l’únic sindicat que, de manera oficial, està participant activament a les diverses reunions de coordinació i difusió de la xarxa.

Aquest article recull les idees-força exposades a la meva intervenció a la xerrada organitzada per la Xarxa Referèndum 9N que tingué lloc el passat 11 de setembre a la fira d’entitats del Passeig Lluís Companys.

Els costos i els riscos de la nostra llibertat

Ens diuen que podem encetar un període, de dubtes, d’inseguretats, d’incerteses… i tenen raó. L’exercici de la llibertat sempre comporta dubtes i incerteses; el fet de poder decidir per un mateix i, encara més, fer-ho de manera col·lectiva té aquests riscos. Mai no pots assegurar què és allò que passarà exactament.

El que no ens han dit és que en cas de seguir com fins ara tindrem moltes seguretats i certeses. Us n’enumero unes quantes: en cas de seguir així, l’estat espanyol no podrà pagar les pensions, ja que cada any es dilapida un 8% del fons de reserva… i així des del 2009. Seguirem perdent drets i condicions laborals de manera irremissible. Els serveis i prestacions públiques aniran de mal en pitjor, ja que el model d’estat és inviable econòmicament i, per pagar el deute, cal suprimir despesa social. Seguirem patint privatitzacions de serveis sanitaris i educatius… Tot això són evidències.

Òbviament la major part dels dubtes estan vinculats al posicionament autoritari i antidemocràtic de l’estat espanyol davant el senzill –per a qualsevol demòcrata- exercici del dret a decidir, del dret a l’autodeterminació.

Caldrà avaluar els costos i riscos de la transició entre una Catalunya autònoma, cada cop menys autònoma, i una Catalunya independent, ni més ni menys que qualsevol altre estat del segle XXI. Però això seria imputable a la intransigència de l’oligarquia espanyola i el fet de mirar cap a un altre costat de la comunitat internacional. Ningú seriosament pot posar en qüestió la viabilitat econòmica i política d’una Catalunya independent.

Tenim davant nostre l’oportunitat i el repte de fer la primera constitució del segle XXI. Com serà la Catalunya del futur dependrà de les correlacions de força, només si som capaços, els treballadors i treballadores de Catalunya, de participar activament en el procés estarem en condicions d’assegurar una Catalunya lliure, justa i solidària. Tota política que no fem nosaltres la faran contra nosaltres.

@cscPaïsos Catalans / LlenguaCarles Sastre,CSC,opinió,referèndum,Xarxa 9NArticle d'opinió de Carles Sastre, secretari general de la Confederació Sindical Catalana (CSC) La Xarxa Referèndum 9N aplega un tot seguit d'organitzacions i col·lectius i té com a objectiu “contribuir a fer que sigui possible votar el 9N sobre la independència” des de la convicció que la celebració del referèndum...SOM el sindicat independentista i de classe