Les SICAV, acumulació de capital i frau fiscal

Els diners gestionats per vuit SICAV -que aglutinen als més rics el país- va ascendir fins a gairebé tres bilions d’euros

Font: EFE

Qui va dir que els rics també estaven sofrint la crisi? El patrimoni de vuit de les grans fortunes espanyoles gestionat a través desicav -societats d’inversió de capital variable- va augmentar fins a juny un 9,5 % en fregar els tres bilions d’euros, segons dades del mercat recollits per EFE.

Al tancament de juny d’aquest any, el patrimoni gestionat per aquestes vuit sicav s’elevava a 2.979.065 milions d’euros, enfront dels 2.723.308 milions d’euros del tancament de 2013: l’equivalent al triple del PIB espanyol (1,04 bilions d’euros). Pel que fa a la rendibilitat, el rendiment mitjà d’aquestes vuit societats va ser entre gener i juny de 2014 del 5%, menys de la meitat del que es van revaloritzar en 2013, un 11,22%.

Una sicav o societat d’inversió de capital variable és un instrument utilitzat principalment per grans fortunes perquè els permet invertir part dels seus diners i diferir el pagament d’impostos gràcies a la creació d’una societat anònima destinada únicament a invertir en actius financers.

Però no són només les grans fortunes les que trien aquest instrument per gestionar el seu patrimoni, i els fons d’inversió també s’aprofiten dels seus avantatges fiscals: es paga un 1% d’impostos pels rendiments i plusvàlues que generin. Per constituir una sicav, cal complir determinats requisits, com comptar amb almenys cent accionistes i un capital mínim de 2,4 milions d’euros; en el cas d’una sicav per compartiments, el capital mínim desemborsat és de 480.000 euros.

Existeixen també restriccions a la inversió del capital de la sicav, que ha d’estar destinat principalment a valors admesos a cotització i diversificat entre diferents societats.

Creixement de la societat Torrenova

Pel que fa a les principals *sicav espanyoles, no totes aquestes societats van incrementar el valor dels seus actius, però el seu creixement general va estar propiciat pel notable repunt patrimonial de la societat Torrenova, vinculada a la família March, que va incrementar un 19,20% el seu patrimoni fins a 888 milions d’euros gestionats. Entre gener i juny, Torrenova va obtenir una rendibilitat mitjana del 2,16%.

Immediatament darrere de Torrenova se situa Morinvest, gestionada per BBVA i dipositària d’actius de l’empresària Alicia Koplowitz, que en el primer semestre va reduir el seu patrimoni de 496,9 a 491,5 milions, un 1%, després de revaloritzar-se un 5,11 %.

Soandres, la sicav de Sandra Ortega Mera, filla d’Amancio Ortega, fundador d’Inditex, administrava un patrimoni al tancament del passat mes de juny de 376,2 milions d’euros, un 3,3% més que al tancament de 2013; en aquest període s’ha revaloritzat un 3,35%.

Quant a Elitia -abans Agrippa-, vehicle d’inversió de la família Gallardo Ballart, propietaris de la farmacèutica Almirall, explicava al juny amb uns actius de 315,5 milions d’euros, el 18,60% més que al desembre de 2013. La seva revaloració ha estat del 4,8% en el semestre.

La família Del Pino, principals accionistes de l’empresa constructora i de serveis Ferrovial, gestionava a través de Allocation 307,7 milions d’euros en acabar el mes de juny, el 5,4% més que al tancament de 2013, amb una revaloració del 5,45%.

Pel que fa als Hernández Calleja, d’Ebre Foods, la sicav Soixa acumulava al tancament de juny un patrimoni de 281,5 milions d’euros, la qual cosa suposa un increment del 5,20% respecte al tancament de l’any anterior, amb una rendibilitat del 7,3% fins a juny. I a través de les seves societats Arbarin i Naira, Juan Abelló acumulava un patrimoni de 215,2 milions d’euros, el 6,3 % més que al desembre; la primera va aconseguir una rendibilitat del 9,09%, i la segona, del 2,82 %.

@cscEconomiacapitalisme,economia,frau fiscal,SICAVEls diners gestionats per vuit SICAV -que aglutinen als més rics el país- va ascendir fins a gairebé tres bilions d'euros Font: EFE Qui va dir que els rics també estaven sofrint la crisi? El patrimoni de vuit de les grans fortunes espanyoles gestionat a través desicav -societats d'inversió de capital...SOM el sindicat independentista i de classe