Naomi Klein moments abans ser detinguda a Washington (EUA) al costat de més d'1.000 persones quan participava en una campanya de desobediència civil que va durar dues setmanes enfront de la Casa Blanca.
Naomi Klein s’adreça a les persones participants d’una protesta contra el sistema capitalista a Wall Street (Nova York, EUA)

La contaminació no es resol amb què la gent compri coses “verdes” sinó coneixent com podem detenir el capitalisme

A més d’una autora i analista de reconegut prestigi, Naomi Klein és sobretot una reportera. En una entrevista concedida a Alternet, l’autora es va referir a les recerques que ha realitzat durant els últims anys respecte als Big Green, les organitzacions ecologistes que formen part del problema que desitgen evitar, i l’informe del qual serà donat a conèixer – en forma de pel·lícula i de llibre – al llarg del 2014.

Per Klein, es va tractar d’una “progressió natural” el fet de passar d’escriure sobre el capitalisme del desastre en “La doctrina del xoc” a escriure sobre el canvi climàtic: “hem globalitzat completament un insostenible model econòmic d’hiperconsumisme. Ara es dissemina reeixidament pel món i ens està matant.”

I és que segons Klein, els grups que haurien de servir com un contrapès a l’abús corporatiu i a la ceguesa governamental en assumptes sobre el medi ambient estan reproduint les mateixes pràctiques elitistes dels grups de poder. A més, no sembla que després d’una dècada de vigilar molt de prop el canvi climàtic aquests grups hagin aconseguit establir cap diferència:

“No només les emissions – de contaminants – han augmentat, sinó que tenim un munt d’estafes que assenyalar… Crec que és una pregunta important el perquè els ‘grups verds’ han decidit desestimar a la ciència en les seves conclusions lògiques”, ja que analistes com Kevin Anderson i Alice Bows “han estat dient almenys durant una dècada que arribar a la reducció d’emissions que necessitem al món desenvolupat no és compatible amb el creixement econòmic.”

Les veritables causes de la contaminació no es resolen fent que la gent compri coses orgàniques o “verds” solament, sinó atenent al model a què el capitalisme global ens ha dut, i a com podem detenir-ho. Part de la solució per Klein és que “si el moviment ecologista ha decidit barallar, haurien de deixar de costat el seu estatus d’elit”, cosa que no s’han permès. “Crec que això és gran part de la raó per la qual les emissions estan com estan.”

Però no tot està perdut. Sense assenyalar falses esperances, Klein valora el treball de molts grups ecologistes especialment a Europa, els quals fan una crida a què Estats Units no tracti d’arreglar el seu sistema fallit d’emissions de carboni, “sinó al fet que de fet ho abandoni i comenci a pensar a detenir les emissions al país, en lloc de seguir amb aquesta estafa. Penso que és el moment en què ens trobem ara. No tenim més temps a perdre amb aquestes estafes que són molt astutes, però que no funcionen.”

@cscAcció Social / Igualtat / Mobilitzacióecologia,escalfament global,Naomi KleinLa contaminació no es resol amb què la gent compri coses 'verdes' sinó coneixent com podem detenir el capitalisme A més d'una autora i analista de reconegut prestigi, Naomi Klein és sobretot una reportera. En una entrevista concedida a Alternet, l'autora es va referir a les recerques que ha realitzat...SOM el sindicat independentista i de classe