Mariangela Paone
La periodista italiana i autora de ‘Les quatre estacions d’Atenes’ Mariangela Paone

Font:  eldiario.es

Mariangela Paone és italiana, viu a l’estat espanyol i durant diversos anys va estar visitant Grècia. Paone fa un relat de la crisi grega a través de les històries personals en “Les quatre estacions d’Atenes” (Libros del KO). Coneix a la perfecció els tres països del sud europeu on més fort ha pegat una crisi econòmica que ha causat un sever empobriment de la població.

Però el cas grec ha estat el més punyent per a la ciutadania: nens que es desmaien a classe per no menjar, hospitals de campanya per atendre els que es quedin fora del sistema per no tenir feina, una taxa d’atur alarmant (encara més greu en el cas de l’ocupació juvenil) i l’ascens d’una formació ultradretana que culpa els immigrants de la situació dels grecs. Són aquestes històries, les que compta la gent del carrer, les que la periodista recull en “Les quatre estacions d’Atenes” (Llibres del KO).

¿Va influir a la crisi grega l’organització dels Jocs Olímpics de 2004?
En aquell any es va vendre el somni d’un país modern, però a costa d’unes despeses inassumibles. L’estampa del que va ser i queda ara és l’abandonament de les infraestructures de llavors. S’ho van creure perquè volien vendre, però quan va esclatar la bombolla es van adonar que tot era fang.

Es pot comparar el cas espanyol amb el grec?
No ho crec. El deteriorament del teixit social en aquests últims quatre o cinc anys ha estat més gran allà. Almenys a Espanya l’estructura social s’ha mantingut, però és veritat que amb el pas del temps algunes coses que només es veien a Grècia han començat a passar aquí. Per exemple, els menjadors escolars que obren a l’estiu: aquesta és una de les històries que va sortir fa uns anys per la crisi grega, amb casos de nens malnodrits que es desmaiaven a classe per no menjar prou.

Què va passar a Grècia el 2009?
Amb el temps s’ha confirmat el que deien alguns economistes: va ser un experiment d’austeritat, d’aplicar mesures de retallada, per veure com funcionava i si es podia replicar o no i fins a quin punt. En els altres rescats es van anar fent ajustaments. Però està clar que es va provar sobre Grècia.

Se sol responsabilitzar de gran part de la crisi que a Grècia poguessin jubilar-se als 50 anys.
Comptar els efectes de les retallades no significa oblidar-nos del dolent que hi havia abans de la crisi. No cal negar que hi havia un sistema de privilegis disfuncionals que han creat posicions de benefici inacceptables. Dir això va en paral·lel al fet que fet en aquests cinc anys ha causat patiment a la població. Que hi havia mals abans, és clar. Però no estic segura que l’anterior hagi estat eradicat durant la crisi, perquè precisament és on hi ha hagut més resistències al canvi.

Una de les històries més alarmants que compta és la de l’augment del VIH a Atenes. ¿A què es deu?
Hi ha un rebrot molt important de la drogoaddicció al carrer, i l’augment del VIH està relacionat amb l’increment de la pobresa dels drogoaddictes, i dels serveis insuficients per a ells, com passa amb les xeringues. Utilitzen drogues més barates, més perilloses, i que es consumeixen de formes poc recomanables.

En el capítol que dedica a la sanitat relata com un director d’hospital nega totes les denúncies dels metges sobre el desproveïment. Per què ho fan?
Ell deia que el pressupost pel seu hospital era suficient i que es complia. És la resposta burocràtica estàndard, quan jo venia de parlar amb els professionals als passadissos i m’explicaven una altra història. L’oficialitat que et diu no hi ha problemes, i al costat la infermera t’explica que porta guants de casa perquè no tenen en el treball. En aquests anys de crisi hem jugat amb aquest doble relat: d’una banda, els que expliquen el que passa en el dia a dia, i l’altra, els que neguen la realitat.

En el llibre recull testimonis de grecs que rebutgen que els immigrants puguin accedir al sistema públic. Ha crescut la xenofòbia per la crisi?
En l’àmbit popular s’ha creat una guerra entre pobres. Quan alguna cosa escasseja es converteix en un problema, i sorgeixen aquestes situacions. Molta gent es queixa de la presència d’immigrants, lamentant que no troben feina perquè a un bangladeshià li paguen la tercera part. No crec que els grecs siguin racistes, però el sentiment anti-immigració ha crescut encoratjat per la ultradreta d’Alba Daurada i pel mateix partit de Govern, amb el mateix primer ministre cridant a “netejar el carrer” de zones “acorralades” pels immigrants. Però és cert que Grècia és una de les principals portes d’entrada d’immigració cap a Europa: hi ha estimacions que parlen d’un milió d’immigrants en situació irregular en un país d’11 milions d’habitants. I Europa s’hauria de fer càrrec d’això.

Com se li explica a algú que no sàpiga de la situació a Grècia l’ascens d’Alba Daurada?
Ha crescut en les bretxes deixades obertes per l’Estat. Amb l’estat de benestar paral·lel que han volgut muntar, volien suplir les deficiències i fomentar aquí el suport popular. No s’entén el seu ascens sense mirar a la forma en què han anat construint la seva base de suport, en omplir aquests buits que els grans partits i el Govern han deixat enrere. Han treballat a escala local, com una organització de barri, sempre centrant-se en els de casa i rebutjant als immigrants.

Com funciona el partit neonazi?
Visitar una de les seves seus locals serveix per veure com funcionen a escala estatal. Allà tenen una oficina de distribució de menjar i roba, una assessoria laboral, o un call-center perquè la gent truqui i compti els seus problemes. Per entendre l’ascens Alba Daurada cal fixar-se en com han construït la seva base de suport popular. Han fet la feina que feien els partits d’abans. Això ha anat acompanyat del missatge que són els únics amb les mans netes. Després hi ha moltes especulacions sobre l’origen de la força, també econòmica, d’Alba Daurada, encara que ningú fins ara hagi aconseguit aprofundir en les seves relacions amb alguns banquers o empresaris de grans navilieres.

Sembla que els suports amb què compten no han parat de créixer.
Si tenim en compte els resultats electorals que han tingut, la resposta malauradament és sí. Encara que va haver-hi una patacada després de l’assassinat del raper Pavlos Fyssas al setembre de 2013, a les europees van tornar a collir un percentatge important de vots. Hi ha qui diu que no és només la crisi, que ja hi havia una base perquè explotés. Però el fet greu és que van passar de no comptar per a res en les eleccions de 2009 a collir el 7% dels vots el 2012.

Es pot comprendre als que ara donen suport a Alba Daurada per la situació extrema?
No sé si es pot comprendre, però cal entendre que a vegades la necessitat fa que es prenguin decisions per ràbia o desesperació. En el llibre hi ha una història d’una mestra que ha votat tota la seva vida al PASOK i que ara vota Alba Daurada. Algú a qui li han retallat el sou, però que no passa gana, i que tot i així està molt farta. Les condicions creen l’espai per a decisions que no estan basades en el raciocini. Però això no vol dir que tots els que voten a Alba Daurada siguin irracionals. En les europees van obtenir el 9,4% de suport, cosa que no s’aconsegueix amb votants esbojarrats.

Les ONG i la solidaritat estan salvant als grecs?
A tots no sé, però als quals els demanen ajuda segurament. És complicat: d’una banda hi ha les iniciatives solidàries, com la de l’hospital de campanya fundat per uns metges del sistema de salut per atendre els que no tenen assegurança. Però això també dóna peu a què es creïn illes paral·leles, fora de l’abast de l’Estat, on la solidaritat supleix les faltes d’aquest. I com europeus no podem permetre que hi hagi una part de la població que es quedi fora del sistema oficial, sense més recursos que les xarxes de solidaritat.

El Govern grec és indiferent a la misèria?
O perquè no es podia, o perquè no es va voler, durant molt de temps es va deixar d’escoltar els que parlaven del patiment de la població. Al gener de 2013, en uns dies molt freds, la brutal pujada dels impostos del combustible per a la calefacció, que va arribar a més del 400%, centrava les converses. El ministre d’Hisenda va dir que els impostos no podien baixar-se i que calia tenir paciència un any més. Fa poc es va conèixer, segons fonts del Govern citades per mitjans locals, que la mesura no ha servit per augmentar la recaptació per la caiguda del consum. Una evidència de la manca de sentit de la realitat.

Què va suposar el tancament de la televisió pública ERT?
Va ser d’un moment a l’altre. Imagina que Rajoy diu que tanca TVE per decret, que ho anuncia a la tarda ia mitjanit tallen el senyal. Crec que fins i tot els que no estimaven la televisió pública van sentir que perdien un símbol d’identitat nacional. Es deia que el Govern ho va fer per demostrar, també davant la troica, que podien fer el que volguessin. La decisió va ser bastant maldestre, però al primer ministre Samaras no li ha passat factura. Els treballadors d’ERT seguir la seva batalla fins que van poder, sostinguts per la gent. Però la població, després d’un temps de protestes, es despenja. I Europa ni es va immutar pel que ha passat.

Per què protesten menys els grecs, fins i tot en la seva situació?
Ells diuen que protestes quan tens l’esperança que alguna cosa pot canviar. Però si veus que la teva protesta no té impacte, deixes de mobilitzar i et centres en seguir endavant.

El que ha aglutinat el descontentament a Grècia és Syriza. Pot arribar a governar?
És la pregunta que ens fem tots des de fa dos anys. En les primeres eleccions a les quals es van presentar molts no els van votar per por que fossin un partit radical, que advoqués per col·locar fora d’Europa. Però arribats a aquest punt, més que per Syriza, depèn molt del desgast dels altres.

Estan preparats per governar Alexis Tsipras i el seu partit?
Hi ha qui diu que no, que hi ha molta immaduresa en la coalició, i que el gran repte de Tsipras és cohesionar les diferents ànimes del seu partit. A més, la percepció de Syriza a nivell europeu comença a canviar, i ja no se li pot considerar un grupuscle esquerrà.

Es dóna la circumstància que alhora que puja Syriza en suports, pugen els neonazis.
Cal anar amb compte en aquest assumpte. Durant molt de temps, el primer ministre va aprofitar el joc dels dos extrems, en referència a Alba Daurada i Syriza. Però és que Tsipras i la seva gent no són l’altra cara dels neonazis. Que el vot d’un i d’un altre respongui al rebuig als grans partits pot ser, però no es poden comparar.

Diu al llibre que l’ha escrit perquè es recordin aquestes petites històries que caurien en l’oblit d’una altra manera. Com creu que es recordarà el que ha passat a Grècia d’aquí a 20 anys?
A mi m’agradaria que no ens oblidéssim tan aviat del que ha passat. Que tot això no acabi en què hi va haver una gran crisi que va enfonsar en la pobresa a un quart de la població, amb un rescat increïble, un ajust del dèficit aclaparador, etc. Doncs no. Hi va haver gent que de sobte es va veure pobre, que no tenia menjar, que no podia curar-se d’un càncer perquè no tenia sanitat, i que recorria a hospitals muntats per voluntaris. Que tampoc s’oblidi que hi va haver immigrants assaltats i assassinats per la ultradreta … En definitiva, que recordem el que ha significat per a la gent, no per als comptes públics.

@cscInternacionalcrisi,entrevista,Grècia,pobresaFont:  eldiario.es Mariangela Paone és italiana, viu a l'estat espanyol i durant diversos anys va estar visitant Grècia. Paone fa un relat de la crisi grega a través de les històries personals en 'Les quatre estacions d'Atenes' (Libros del KO). Coneix a la perfecció els tres països del sud europeu...SOM el sindicat independentista i de classe